|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)Jeg lurer på om Se&Hør visste at hun skulle gå ut med navnene på forhånd jeg? |
|
|
|
|
|
#222 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)
|
|
|
#223 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke nødvendigvis slik, him. Hun hadde jo angivelig blitt dopet og forsøkt voldtatt - og dette skjedde for 14 år siden; hun var da bare 23 år (?). Jeg tror ikke politi og rettsvesen hadde tatt lett på en slik sak. Og det er slett ikke sikkert det hadde blitt så vanskelig å bevise heller.
|
|
|
#224 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg kan gjerne gi pepper til begge sider, hvis det føles bedre. Det er nettopp derfor man IKKE skal ta slike ting i media. Og jeg tror Aulie kommer veldig dårlig ut av dette, enten hun har rett eller ikke.
|
|
|
#225 |
|
|
Hun har all mulig rett til å uttale seg om det som har skjedd - men jeg merker at måten hun har gjort det på, gjør at jeg stiller meg tvilende i sannhetsgehalten i det hele. Jeg regner ikke Se og Hør som et ansvarlig, tillitsvekkende medium for slike saker, ei heller Mina på P3. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Leser
|
Det at du nekter å sette spørsmålstegne med troverdigheten av utsagnene hennes er det samme som at du stempler to menn som overgripere - og dette uten at rettsvesenet har vært innvolvert i det hele tatt. Jeg vet ikke hvem det er mest fair å stemple: Hun eller mennene som er innvolvert? Det er jo nettopp derfor vi har en rettspraksis hvor noen skal prøve å få frem hva som hendte og staffe eventuelt skyldige.
Jeg har heller ikke en oppfatning av at politi og rettsvesen tar lett på slike saker, men de også er nødt til å forholde seg til bevisbyrden. Og voldtektssaker er vanskelige. Overfallsvoldtekt kan også være vanskelig, men voldtekt som foregår uten at synlige skader og uten vitner er enda vanskeligere å bevise. Da koker det ofte ned til en "ord-mot-ord" og blir et troverdighetsspørsmål. Hvilke bevis er det du mener ville ha fremkommet i saker av denne typen?
Vel, nå var jo ikke dette en voldtekt, men et voldtektsforsøk. Jeg synes ikke det er så urimelig å anta at det er vanskeligere å bevise et voldtekstsforsøk enn en voldtekt.
|
|
|
#227 |
|
Sær og kresen
Måten hun offentliggjorde det på, og hvilke kanaler hun valgte, kan selvsagt diskuteres. Allikevel kan jeg ikke tro at Aulie er så lite oppegående at hun ville funnet på noe sånt for å få oppmerksomhet. Det ville jo vært en gedigen hån mot alle som har vært utsatt for noe lignende.
|
|
|
#228 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#229 |
|
villende
|
Sv: Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)Jeg tror (dessverre?) at det er stor sannsynlighet for at en anmeldelse fra hennes side både da og nå ville bli henlagt… Og det er jo nettopp det som er så fortvilende i voldtektssaker – hvis offeret ikke har kjempet imot så er det veldig vanskelig å bevise at det faktisk var voldtekt, og derfor vil ikke gjerningspersonene bli dømt. Rettssikkerheten tilsier jo at tvilen kommer tiltalte til gode. Og sånn må det være for at uskyldige ikke skal dømmes. |
|
|
|
|
|
#230 |
|
|
Eller kanskje hvilke kanaler hun har tilgjengelig? Det eneste jeg visste om henne i forkant, var at hun sprutet champagne på maleriene sine og lot seg avbilde med rompa omtrent bar. |
|
|
|
|
|
#231 |
|
Sær og kresen
Jeg er ingen jurist, og kan ikke gi deg noe fullgodt svar på det. Jeg kan bare gå ut fra at at retten eventuelt ville funnet det sannsynlig at det faktisk hadde skjedd.
|
|
|
#232 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Definitivt. Om ikke annet vil man ha sagt fra til sine overgripere at ... hvilket uttrykk var det hun brukte, da? "Dette var IKKE bra."
|
|
|
#233 |
|
ctrl+z
|
Det er jeg helt uenig i! Jeg har i denne tråden hele tiden sagt at jeg føler at jeg ikke har noe grunnlag for å tro hverken på den ene eller andre parten.
|
|
|
#234 |
|
Leser
|
Jeg har heller ikke sagt at hun ikke burde ha anmeldt. Jeg sier at jeg er tvilende til en domfellelse hvis hun hadde anmeldt.
Vel, hvis du sier at Aule er troverdig, så sier du jo at du tror på henne. Det er jo akkurat det som er dilemma i slike saker hvor det er ord mot ord. Det blir et troverdighetsspørsmål.
|
|
|
#235 |
|
ctrl+z
|
Nå sa jeg ikke at hun var troverdig heller da. Jeg skrev:
Jeg tar intet standpunkt her, jeg bare refererer til det som har kommet frem i media.
|
|
|
#236 |
|
Sær og kresen
Det er det vel strengt tatt ingen som har forutsetninger for å mene noe bestemt om? Jeg synes det er viktigere å sende signaler om at slike saker alltid bør anmeldes, enn å sende signaler om at det neppe vil føre noe steds hen å anmelde.
|
|
|
#237 |
|
flisespikker
|
Ganske mange har da også sagt i denne tråden at de mener det var galt av henne.
|
|
|
#238 |
|
villende
|
Faktum er likevel at en rekke bistandsadvokater har gått ut og advart jenter mot å anmelde voldtekter i tilfeller der det sannsynligvis koker ned til ”ord mot ord”. En rettssak er en voldsom belastning for de involverte partene, og enda mer så i de tilfellene der man ikke blir trodd av retten. Det har jo også vært tilfeller hvor voldtektsanmeldelser har slått tilbake på den som har anmeldt ved at anmelderen er blitt (mot)anmeldt for injurier og falsk anmeldelse. |
|
|
|
|
|
#239 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.......................... Sist redigert av *HH* : 14-03-07 kl 11:02. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Hvor: Rogaland
Om man har følt seg voldtatt skal man anmelde uansett syns jeg. Det er ikke sikkert den som begikk overgrepet er klar over at hans handlinger ble oppfattet som et overgrep, og da vil han få vite dette -selv om saken sannsynligvis blir henlagt.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|