Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-11, 01:11   #1101
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Tilregneligheten hans er nok ikke avgjort enda da de vel ikke har oppnevnt sakkyndige engang. De som har peiling og som har uttalt seg i media til nå mener jo at han ikke kan påberope seg å ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket, men så spørs det da hva man mener om tilstanden generelt. Jeg er i grunnen ikke i tvil om at han kan regnes for å være strafferettslik tilregnelig, men dette er kun basert på magefølelsen og ikke peiling generelt.

Jeg tenker som så at han nok bør håpe at han får forvaring på livstid siden han nok ikke kan regne seg som trygg om han blir sluppet ut. Til gjengjeld kjenner jeg litt på at han faktisk burde få kjenne på den følelsen selv av å bli jaktet på bare for å få en bedre forståelse for hva han har utsatt så mange mennesker for. Allikevel har jeg for første gang i dag fått en viss sympati for fyren. Han kan umulig ha det godt med seg selv, og jeg tenker at han må føle seg veldig ensom der han sitter med så og si hele verden mot seg. Jeg sier på ingen måte at han fortjener noe bedre, bare at jeg fikk et snev av sympati for hvordan jeg innbiller meg at det må føles, men man vet jo ikke hva som foregår inni hodet til dette umenneskelige vesenet.

Okke som tenker jeg at fengsling etterfulgt av forvaring, tvungent psykisk helsevern og/eller etterfulgt av såkalt frihet for denne blir en straff han vil kjenne på uansett hvordan den arter seg. Jeg håper i alle fall at det får ham til å innse hva han har gjort. Han må jo ha sett aldeles uhyrlige ting som forhåpentligvis dukker opp i den lille fliken han evt måtte ha av empati.

Om han er tilregnelig eller ikke er jo et spørsmål om definisjon, også for psykiatere.

Du tror han har det vondt med seg selv? Da skjønner du ikke moe av psykopatens sinn. Han klarer ikke å forstå det som faktisk skjer, han forventer at han skal angripes, han forventer å bli martyr for sin sak. Han elsker sinnet som raser mot han. Han har forutsett og forventer det.

Om han ble mødt med tause rygger, ville det være helt utenfor hans fatteevne. Han ønsker seg intet mer enn en talestol og masse oppmerksomhet. Vi bør nekte ham begge deler.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:11   #1102
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke for å stå med ryggen til, og absolutt ikke for lynsjing. Hat er bedre for ham enn ignorering, det viser jo bare at han (for ham) har rett - vi skjønner ingenting og han har sett Lyset. Å ikke bli sett er det aller aller verste. Tomme plasser og så nøytrale avisartikler uten bilder som overhodet mulig.

Gammel 26-07-11, 01:13   #1103
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er ikke for å stå med ryggen til, og absolutt ikke for lynsjing. Hat er bedre for ham enn ignorering, det viser jo bare at han (for ham) har rett - vi skjønner ingenting og han har sett Lyset. Å ikke bli sett er det aller aller verste. Tomme plasser og så nøytrale avisartikler uten bilder som overhodet mulig.

Du har kanskje et poeng Pelle. Tomme gater er enda bedre enn tause rygger. Men nysgjerrighet og sensasjonslysten er vel for sterk.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:15   #1104
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, folk pleier da ikke å få stå og holde lange apeller i norske rettsaler, pleier de?

Tiltalte har lov til å forklare seg. Det er en vestentlig del av bevisføringen også i Norsk rett. Selv om det vel ikke er helt LA Law.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:16   #1105
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, jo mer typisk ryddig rettsprosess dette blir jo bedre. Jeg tror nok ikke han vil få den talerstolen han så for seg uansett. Jeg kan ikke helt skjønne hva han så for seg skulle skje under en rettssak. Han kan ikke ha vært i en norsk rettssal, det spørs om han ikke ser for seg noe ala amerikanske serier.

I følge forsvareren hans (som forøvrig fremstår sympatisk, stakkars mann) var han fornøyd med rettsmøtet i dag, men han har rare forestillinger om norsk rettsvesen, han trodde tortur er vanlig blant annet.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:18   #1106
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Har dere fått med dere denne saken:

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/n...tikk/17453053/

En konservativ kommentator i USA, Glenn Beck, sammenligner AUF-leiren med leir for Hitlerjugend. "Jeg mener, hvem har en sommerleir for ungdommer som bare handler om politikk? Det er foruroligende".

Den påstått innflytelsesrike kommentatoren fortsetter med å advare mot de alvorlige konsekvensene av "islamsk ondskap" og påstår at Islam tar kvelertak på Europa og multikulturalisme dreper det. I samme åndedrag er han likevel ikke nådig mot handlingene til terrorsiktede Anders Behring Breivik.

Jeg grøsser. Virkelig! Denne Beck hadde vel ikke vært mange cm unna å applaudere ABBs handlinger om ABB hadde sprengt en moske for deretter å skyte ned flyktende barn.

Er det mulig. Jeg er målløs!

Mange merkelige kommentarer "der ute". Jeg leste en dansk artikkel der forfatteren satte spørsmålstegn ved hvorfor ungdommene ikke gjorde motstand og overmannet ABB.

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:18   #1107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte Harald Stabell på radioen idag si at vi ikke må la strafferett bli formet av enkeltsaker (husker ikke helt sitatet, men det var essensen). Jeg synes han har et godt poeng der, vi må ha et lovverk vi tror på og støtte oss på det når det kommer vanskelige saker. Dette er en typisk vanskelig sak, vi ønsker alle på et vis at han skal rammes så hardt som mulig. Og så prøver vi å tenke oss hva det vil være. Jeg tror det riktige er å behandle han etter det lovverket vi har, men jeg håper at media greier å vise diskresjon. De får jo uansett hverken filme eller ta bilder under rettssaker. Jeg håper også at man kan roe ned noe av sensasjonspreget på trappa, det er vel det vanskeligste sånn sett. Behandle han som enhver annen kriminell, la han få sin straff og deretter la det bli stille.

Gammel 26-07-11, 01:19   #1108
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Maz: Nei, jeg har ingen forutsetninger for å forstå hvordan et menneske kan sitte igjen med slike opplevelser uten å ha det minste snev av anger eller empati for de som ble skadelidende. Men jeg skjønner absolutt at det finnes slike mennesker. Allikevel tenker jeg at det må oppleves ensomt når vedkommende tydeligvis var ute etter oppmerksomhet (i alle fall slik jeg tolker situasjonen).

Å møte vedkommende med tomme gater tror jeg nok også er det som har mest gjennomslagskraft hos denne mannen (det var dette jeg hadde til hensikt å få frem i den andre tråden). Vise at han ikke verdt oppmerksomheten vår, men at situasjonen han skapte ikke skal tolereres.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:20   #1109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper virkelig avisene slutter å bruke disse fotografbildene han selv har produsert for formålet. Jeg skjønner at de er utrolig bra illustrasjonsbilder, men det er virkelig akkurat etter planen hans! Slutt med det!

Gammel 26-07-11, 01:21   #1110
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regnes personlighetsforstyrrelser som "sinnssyk" i lovens forstand tro? For det er jo ingen tvil i havet om at han har en eller annen alvorlig personlighetsforstyrrelse. Spørsmålet er vel mer om vrangforestillingene er såpass fremtredende at han blir definert som psykotisk.

Gammel 26-07-11, 01:24   #1111
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jeg tror ikke han angrer noe.

Jeg har (ikke i privat sammenheng) vært borti en person som var lei seg etter voldsbruk, men han var lei seg fordi han ikke fikk "fullført", ikke fikk gjort nok skade, dvs han syntes synd på seg selv. Det finnes slike folk.

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 01:26   #1112
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Regnes personlighetsforstyrrelser som "sinnssyk" i lovens forstand tro? For det er jo ingen tvil i havet om at han har en eller annen alvorlig personlighetsforstyrrelse. Spørsmålet er vel mer om vrangforestillingene er såpass fremtredende at han blir definert som psykotisk.

Neppe. Det finnes mange ulike personlighetsforstyrrelser, det i seg selv er ikke ulovlig eller fører til slike handlinger.

Gammel 26-07-11, 03:11   #1113
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Kommentar som er vel verdt å lese:
http://www.guardian.co.uk/commentisf...acebook-hatred

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 10:08   #1114
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Han krøp inn under steinen sin da alle snudde seg bort.

(Arne Myrdal)

Døde etterhvert, glemt og irrelevant, i 2007.

Gammel 26-07-11, 10:35   #1115
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg håper virkelig avisene slutter å bruke disse fotografbildene han selv har produsert for formålet. Jeg skjønner at de er utrolig bra illustrasjonsbilder, men det er virkelig akkurat etter planen hans! Slutt med det!

Helt enig. De er bare smakløse.

Kanina er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 11:04   #1116
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man kan ikke ignorere slikt. Og å "tie" det på en slik måte, vil gå inn som noe som medfølgere kan vise er måten staten skal undertrykke det de prøver å oppnå.

Det må snakkes om. Det må tolkes, analyseres, forklares - ovenfor mange deler av samfunnet, og man må høre synspunkter. Skal man gjøre han mer til en martyr er det raskt at han får flere tilhengere. Tilhengere kommer han til å få - både i Norge og internasjonalt. Det kan være snakk om ungdom som har falt litt utenfor, eller andre som bare ikke er helt gode i toppen...

Pressen skal få håndtere saken slik de mener er best mulig. Og det skal vises menneskelighet i artiklene - reaksjoner.

Å tro at det er noen måte å ignorere det, og at man skal oppnå noe med å tilsynelatende igonere, tror jeg er feil og kansje farlig. Da må heller det at man tar avstand synliggjøres - ikke bare ovenfor Breivik selv, men også andre i samfunnet...

Gammel 26-07-11, 11:26   #1117
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke ironisk at han var kledd i rødt på vei til fengslingsmøtet?

Gammel 26-07-11, 11:42   #1118
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er det ikke ironisk at han var kledd i rødt på vei til fengslingsmøtet?

Ironisk som i hva da mener du? Det jeg tenkte med den røde genseren var at når han ikke fikk ha på uniformen sin så skulle han i alle fall markere makt ved hjelp av rødt. Mener du det samme? Eller tenker du noe annet?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 11:46   #1119
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Han skulle vel vises. Uten sammenligning forøvrig, det minner meg om et bilde av statsledere fra hele verden i pinvindrakt. Midt inni der skimter man en rød dressjakke. Og ganske riktig, når det zoomes inn måtte det jo være Gro.

Gammel 26-07-11, 11:50   #1120
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ironisk som i hva da mener du? Det jeg tenkte med den røde genseren var at når han ikke fikk ha på uniformen sin så skulle han i alle fall markere makt ved hjelp av rødt. Mener du det samme? Eller tenker du noe annet?

Nei, jeg tenkte på at en som kaller seg "marxist murderer", eller hva det nå var, kler seg i en farge som i en politisk sammenheng framfor alt assosieres med kommunisme. Det virket ironisk og litt klønete på meg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.