Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor ille er banan?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-11, 11:45   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ille er banan?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Om det så i perioder går med fem bananer om dagen, så tenker jeg at det er noe i bananen kroppen til ungen trenger.

Den kjøper jeg ikke helt. Jeg vet om barn som glatt hadde spist fem sjokolader om dagen, uten at jeg tror det er noe i sjokoladen kroppen til barna trenger.

Jeg ser godt at minsten koser seg med banan, og banan er jo også søtere enn det meste annet han spiser. Men jeg vil at han skal spise variert, og enn så lenge er han ikke av typen som spiser store mengder selv om han liker det meste. Da mener jeg det er riktig å ikke la bananspising gå på bekostning av annen mat.

Gammel 23-05-11, 11:46   #42
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Tja, hadde vel kanskje begrenset det til maks 3 bananer jeg da, plustelig går det over så spiser de det ikke mer - sånn er det med Vetle ihvertfall. I en liten periode nå har han sikkert spist rimelig mange cherrytomater, til alle måltider - nå er den over og gått over til skiver med agurk. Jeg har ingen begrensninger på det.

Nå kom jeg på noe. Minste min hadde en lang periode der han spiste noen oppsiktvekkende mengder med sylteagurk. Brødskive med sylteagurk, sylteagurk uten brødskive, ved siden av middag - overalt. Det gikk ned noen glass også var det over.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:47   #43
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Den kjøper jeg ikke helt. Jeg vet om barn som glatt hadde spist fem sjokolader om dagen, uten at jeg tror det er noe i sjokoladen kroppen til barna trenger.

Jeg ser godt at minsten koser seg med banan, og banan er jo også søtere enn det meste annet han spiser. Men jeg vil at han skal spise variert, og enn så lenge er han ikke av typen som spiser store mengder selv om han liker det meste. Da mener jeg det er riktig å ikke la bananspising gå på bekostning av annen mat.

Enig.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:05   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er både enig og ikke enig. Jeg tror det er litt andre mekanismer som slår til når noen vil overspise på sjokolade enn på en ellers normal matvane.
Jeg får med noen års mellomrom feks en ekstrem melketørst. Etterhvert som jeg har blitt mer vant til at kroppen er litt rar så har jeg lagt merke til at dette skjer samtidig med at neglene mine blir sprø og brekker lett. (De er normalt pansersterke.)
Samme med appelsiner - jeg kan få et brutalt behov for appelsiner. Eller sushi.

Når jeg sjekker så henger trangen til sushi sammen med vitamin D. Synker den så får jeg veldig trang til fisk, særlig da sushi eller makrell i tomat. Jeg har dog ikke sjekket om jeg mangler noe når det er trangen til appelsin som kommer, men nå er det mange år siden sist - og de siste årene har jeg spist mye grønnsaker, så jeg antar det har hengt sammen med mangel på vitamin C eller noe sånt.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:09   #45
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er både enig og ikke enig. Jeg tror det er litt andre mekanismer som slår til når noen vil overspise på sjokolade enn på en ellers normal matvane.
Jeg får med noen års mellomrom feks en ekstrem melketørst. Etterhvert som jeg har blitt mer vant til at kroppen er litt rar så har jeg lagt merke til at dette skjer samtidig med at neglene mine blir sprø og brekker lett. (De er normalt pansersterke.)
Samme med appelsiner - jeg kan få et brutalt behov for appelsiner. Eller sushi.

Når jeg sjekker så henger trangen til sushi sammen med vitamin D. Synker den så får jeg veldig trang til fisk, særlig da sushi eller makrell i tomat. Jeg har dog ikke sjekket om jeg mangler noe når det er trangen til appelsin som kommer, men nå er det mange år siden sist - og de siste årene har jeg spist mye grønnsaker, så jeg antar det har hengt sammen med mangel på vitamin C eller noe sånt.

Joda, vi har nok endel "craving" etter ett behov for noe ofte, det kan nok jeg også tro. Men jeg tror også at mat med mye salt, sukker og diverse usunne greier setter opp en utrolig unaturlig craving etter disse produktene uten at det har noe som helst med at man trenger noe av eller i disse produktene.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:11   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Joda, vi har nok endel "craving" etter ett behov for noe ofte, det kan nok jeg også tro. Men jeg tror også at mat med mye salt, sukker og diverse usunne greier setter opp en utrolig unaturlig craving etter disse produktene uten at det har noe som helst med at man trenger noe av eller i disse produktene.

Definitivt. Jeg har aldri koblet trang til sjokolade med noe smart i sjokoladen - det er helt andre mekanismer som gir den trangen der. Ihvertfall hos meg.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:13   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er fint med å bare la cravingen (så lenge vi snakker om noenlunde "naturlig" mat her, ikke mat som er spesielt fremstilt for å gi oss lyst på mer) gå sin gang, så vil den jo gå fortere over også. Man BLIR jo lei ganske fort, om man spiser 5 bananer om dagen...

Gammel 23-05-11, 12:14   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller, så lenge cravingen er etter noe sunt, så kan man holde litt igjen og få den til å vare lenge.

Gammel 23-05-11, 12:18   #49
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er "bedre" (som i sunnere) enn Stratos. :gammelt visdomsord:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:31   #50
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Har de lunch i 11 tiden og kun frukt senere på dagen, så skjønner jeg godt han er sulten og vil ha ei banan. Den metter tross alt mer enn ett eple. Lag ei ekstra skive i nistepakken som han kan spise på vei hjem, eller i bhg eventuelt om det går. Eller gi han en banan, jeg hadde ikke stresset med å gi han 2 bananer pr dag nei.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:33   #51
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det er forresten stor skilnad på bananer. Dei største er jo nesten dobbelt så store som dei minste. Det betyr jo litt.

Gammel 23-05-11, 12:50   #52
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er det så nøye da?
La nå barnet få de bananene han vil så lenge det ikke går all verdens utover resten av kostholdet.
Banen er frukt, ok med litt mer sukker enn ønskelig, men det er da ikke is eller godteri han ber om heller. Det er banan.
Skjønner godt gutten er sulten etter lang dag i barnehagen jeg.

Kjøp klaser med litt mindre bananer og gi han et par tre stykker om dagen hvis det gjør hverdagen lettere for både han og deg.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 12:59   #53
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

(jeg fatter ikke at de har lunsj i 11-tiden og så kun et lite fruktmåltid etter det slik at vi får hjem skrubbsultne unger)

Dette skjønner ikke jeg kan være nok heller..

Synes jeg husker en debatt om at dette var for lite ernæringsmessig også.

Gammel 23-05-11, 13:03   #54
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Kan de ikke gi barna noe mer ved fruktmåltidet, da? Jeg kommer ofte midt i frukta og henter, og alltid ser jeg at ungene får noe mer enn frukt. Brødskiver som ble til overs etter lunsjen, knekkebrød, riskaker, kavringer, yoghurt etc. Ungene slipper å gå sultne. Faktisk møter jeg dem ofte med en matbit i hånda om jeg henter seint.

Gammel 23-05-11, 13:06   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage serveres det alltid brødskiver/knekkebrød med pålegg til fruktmåltidet, aldri kun frukt alene.

Gammel 23-05-11, 13:21   #56
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Hvis ungen vil ha banan, gi ham banan nå er jeg ganske striks på mat, jeg altså - men jeg setter ikke regler fordi en fruktsort inneholder mer karbo enn en annen. Går det helt av skaftet og fortrenger annen mat, sett fam to bananer hver morgen, og så velger han selv om han vil spise eller spare. Triks: kjøp små bananer. Det gjør vi alltid uansett,da fordi vi foretrekker fair-trade-merkede bananer, og bananene med Max Havelaar-merke er små.

Uspiste halve bananer; legg dem i plast i fryseren, så kan du bruke dem til smoothie.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 13:23   #57
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Akkurat det med måltidsfordeling i barnehagen er jo litt omdiskutert. Og det er vanskelig å gjøre alle til lags. For oss som henter poden kl 15, og gjerne spiser middag før 15.30, så er det fint at han bare har fått frukt/litt knekkebrød i 14-tiden.

Men for de som henter barna 16.30 og ikke har middag før kl 17, så ser jeg jo at det blir lenge uten et ordentlig måltid.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.