|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Et likestilt brølJeg synes dette er sn skikkelig vanskelig debatt. For det første fordi jeg blir skikkelig blåsur av folk som hevder at kjønnsrollemønsteret slik det var på femittallet, er det som stemmer best med rollene mann og kvinne hadde fra starten av. Når nå det var. For det er jo faktisk slik at vi ikke vet hvordan kjønnsrollene var for 50.000 år siden. Vi tror at menn jaktet og kvinner sanket og passet barn. Men vi vet det jo ikke. Og jeg har vondt for å se at dersom mannen engang var programmert for å jakte, så er han derfor også programmert til å gå på kontoret hver dag, mens det å ta seg av barn eller rydde ut av en oppvaskmaskin er noe som er helt naturstridig for ham å gjøre. Takk skal du faen meg ha, Harald Eia.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#122 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Et likestilt brøl
Nei, det mener jeg ikke. Og det står ikke i artikkelen heller. Men det er feil å tvinge folk inn i levemåter. Vi er forskjellige. Det skal respekteres. Og verdsettes. Likt! Grunnen til at jeg skrev det med å utslette forskjeller, er at det er tendenser i debatten mot å utviske/tilsløre faktumet at graviditet og barsel er noe annet for kvinner, enn det er for menn. Vi blir ikke mer likestilte og lykkelige av å prøve å løpe ut i jobb fortest mulig fordi det kan menn. Og menn som heller ser verdien av å tjene penger til familien og være mer med barna når de er større, er ikke dårligere menn eller fedre. For noen passer det ene, for andre noe annet. Og det skal være greit.
|
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Total skivebom, spør du meg. Og det er et faktum at mange menn opplever graviditeten fysisk på kroppen, ganske likt graviditetssymptomer og de fleste menn på fødestuen er så involvert og fokusert på det som skjer at det går utover rent tankemessig engasjement. De tar del i det de også og for meg er det trygt og naturlig å ha mannen som støttespiller hele veien. Jeg ser mer på oss som en enhet enn mannen som utenforstående, slik det vektlegges av monopolkvinnene.
|
|
|
#124 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvem er det du "vi"er deg med her? Alle kvinner? Hvordan kan du vite at ikke jeg blir lykkeligere av å komme meg ut i jobb fortest mulig? Hæh?
|
|
|
#125 |
|
Passiv
|
Jeg hevder ikke at du ikke blir lykkeligere om du begynner å jobbe raskt. |
|
|
|
#126 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror ikke at alt det du beskriver her, bare er biologiske forskjeller, jeg da. Jeg tror at noe av det er kulturelle forskjeller. Og det er skikkelig vanskelig å finne ut hva som er hva. Men jeg er veldig imot å generalisere. Jeg tror nemlig ikke at det er slik at alle kvinner blir tvunget ut i jobb og at alle menn liker bedre å tjene penger enn å være mer med barna. Også tenker jeg at vi er moderne intelligente mennesker med egen vilje, og at hvis man vil (tenke annerledes), så kan man (tenke annerledes). Jeg er enig med deg i at noe som passer for en, ikke nødvendigvis passer for en annen. Men at det skal være (bare) kjønn som avgjør hva som passer for hvem, det er jeg ikke med på.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#127 |
|
På (opp?)tur
|
Fint å holde fokus på alle involvertes innsats. Og det at man er et team, som du skriver. Men det er utsagn som dette, å likestille å se en graviditet og en fødsel, og å faktisk være kroppen og hodet som gjennomfører det, jeg syns er teit. De er voksne menn. De vet det ikke er det samme og at det er mye mindre belastning på dem. De er ikke hundevalper som trenger et klapp på hodet for å være med og stille opp på resten.
Blir man utenforstående av å utføre andre oppgaver for familien?
|
|
|
|
#128 |
|
På (opp?)tur
|
Om det fremstår som det bare er kjønn som avgjør, har jeg uttalt meg veldig uklart. Poenget mitt er valgfrihet og verdi av innsatsen hver enkelt bidrar med. Ikke kjønn.
|
|
|
|
#129 |
|
Mother of Dragons
|
Du motsier deg selv da. Du begynner innlegget på at alle er forskjellige og det skal respekteres, og så fortsetter du med at "vi" kvinner synes ditten og datten, og da virker det som at du faktisk ikke har tatt til deg at du har en personlig mening som går tvers i mot andre kvinners.
|
|
|
#130 |
|
På (opp?)tur
|
For noen passer det ene, for andre noe noe annet, skrev jeg.
|
|
|
|
#131 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig med deg i at verdien av innsatsen hver enkelt bidrar med, burde likestilles - særlig i forhold til tradisjonelle kvinne- og mannsyrker. Men jeg leste innlegget ditt som om du mente at det er naturstridig at menn skal hjem og kvinnene må ut (tidligere). Og jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at det bare er naturstridig - jeg tror nemlig at deler av det er mer kulturstridig.
|
|
|
|
|
#132 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølAprilRyan - du mener vel ikke at mannen og kvinnen er likestilte ved selve fødselen? Sånn i forhold til behov osv? |
|
|
|
#133 |
|
heimføing
|
Sv: Et likestilt brølJeg leste dagens innlegg i morges, og tenkte at dette var et surkeinnlegg på linje med det første fra han stakkaren med barnevogna. Jeg får en ekkel følelse av Overmødre og Undermenn. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, du skrev:
|
|
|
#135 |
|
På (opp?)tur
|
Samme som jeg skrev til Miromurr; vi bør ha frihet til å velge selv. Om du er dame eller mann, skal innsatsen din ha samme verdi. Om du er mann som er hjemme med barn, dame som jobber, eller hva. Har jeg skrevet "vi kvinner mener"?
|
|
|
|
#136 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#137 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
En fødsel varer ikke i et helt år og fordi kvinnen er den som føder er det lett å faktisk glemme den innlevelsen og de sterke følelsene mange menn opplever og som jeg knytter opp mot mannens biologiske evner som forelder.
Nå snakker vi om permisjonstiden og det å knytte seg til barn og ta ansvar praktisk i hjemmet, så da svarer jeg at; ja, man blir mer utenforstående av å ikke delta hjemme.
|
|
|
#138 |
|
Mother of Dragons
|
Det som Miromurr siterer, for meg så virker det da som at du har ganske bestemte meninger om hva "kvinner" som ensartet gruppe blir lykkelig av.
|
|
|
#139 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølSiden jeg først diskuterer parallelt med meg selv her: |
|
|
|
#140 |
|
På (opp?)tur
|
Ser den! Mente vi kvinner ikke blir mer lykkelige av det "fordi det kan menn". Om vi velger det av fri vilje, er det noe annet.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|