|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Et likestilt brølNå er det jo sånn at man kan sykemeldes hvis man er veldig dårlig etter en fødsel.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølJeg hadde trengt den gang jeg fikk eldste at noen visste at jeg kunne blitt sykemeldt i permisjonen. Jeg ble ikke det siden legen ikke visste at det gikk heller. Dermed sto jeg der med et vondt prolaps, kunne ikke gå i det hele tatt de første ukene, og etterhvert bare med store smerter, en rift i underlivet som ikke grodde som den skulle - og alene med en baby. Det var jammen bra det var en baby som var ualminnelig grei å ha med å gjøre ellers vet jeg ikke hvor det hadde endt. |
|
|
|
#163 |
|
flisespikker
|
Sv: Et likestilt brøl
Men søknaden til NAV må du jo uansett fixe for den resterende delen av permisjonen, da. (Med mindre du skal ut i jobb etter seks uker, da.) Det må jo være mer styr å skaffe både sykemelding og fødselspermisjon enn å skaffe bare fødselspermisjon?
|
|
|
#164 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jada, det er mulig. Dette skjer jo for eksempel om mor havner på sykehus etter fødselen - da overtar far mors del av permisjonen, er det ikke slik? Men såvidt jeg vet er dette ikke veldig vanlig?
|
|
|
#165 |
|
flisespikker
|
Men ut fra det du sier her, så er det egentlige problemet at legen og du ikke visste at du kunne sykemeldes. For hvis du hadde blitt det, i den tiden du hadde behov for det, så hadde det vel vært rimelig greit å dele den permisjonen som kom etter sykemeldingen?
|
|
|
#166 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølDet kom ikke frem hva jeg ville med innlegget. |
|
|
|
#167 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Et likestilt brølJeg er enig med Skilpadda i at ideelt sett burde alle få velge selv, men med tanke på at ordningen vi har i dag er med på å bremse en likestilling som blant annet påvirker kvinner i arbeidslivet negativt og det faktum at der par deler permisjonen mer likt ser en positive effekter på statistikkene så tror jeg det er positivt for samfunnet, rent realpolitisk. Jeg synes det er mer problematisk om dette kun dreier seg om en ideologisk debatt.
|
|
|
#168 |
|
Mother of Dragons
|
Grunnen til at han ikke kan ta ut fedrekvote mens mor har permisjon er jo det kravet til at det skal være et reelt omsorgsbehov når det er mannen/medmor som har permisjon og fedrekvote. Og jeg synes at det ikke burde være sånn, menn bør virkelig få selvstendig rett til permisjon/fedrekvote uansett hva mor gjør, for sånn er det andre veien.
|
|
|
#169 |
|
Passiv
|
Det ville ihvertfall ha vært igjen litt permisjon til meg også hvis jeg hadde blitt sykemeldt. |
|
|
|
#170 |
|
Passiv
|
Jeg mener at når det gjelder barnefødsler så blir ikke menn og kvinner like samme søren hva man gjør. Og at dette ikke trenger og ikke burde kobles opp mot kvinners kår i arbeidslivet. Jeg mener av hele mitt rødstrømpehjerte at kvinner skal ha akkurat like gode vilkår som menn - men jeg mener at foreldrepermisjonen har andre hensikter enn å først og fremst være verktøy i likestillingskampen. Likestillingskampen bør kunne føres på andre og mer egnede arenaer. |
|
|
|
#171 |
|
Passiv
|
Jepp. |
|
|
|
#172 |
|
flisespikker
|
Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke foreldrepermisjonen til dette også. Vi har en svimlende god fødselspermisjonsordning i Norge - det er jo ikke sånn at alle mødre trenger 10 eller 12 måneder fri med lønn for å være ivaretatt som mennesker og foreldre. Jeg ville ikke gått inn for en tvungen 50/50-deling, men jeg er sikker på at det i så å si alle tilfeller vil være fullstendig forsvarlig om mor får f.eks. 7-8 måneder og far 4-5 - og da vil mor (og far, og barn, og samfunnet) samtidig kunne nyte godt av en mer likestilt pappa på hjemmebane og likere forhold for kvinner og menn i arbeidslivet.
|
|
|
#173 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er jeg også helt enig i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg sier ikke hvordan det bør være, men på hvilket grunnlag en bør gjøre politiske vedtak og da synes jeg man ofte bør være pragmatisk. En lov eller et vedtak kan ha så mange positive tanker bak seg, men i praksis føre med seg helt andre ting. En så for eksempel hvordan kontantstøtten i stor grad ble brukt av innvandrere og hvordan disse barna ikke havnet i barnehage hvor de kunne lære norsk mens de enda var små. Det er en veldig interessant konsekvens som ikke henger sammen med intensjonen bak ordningen.
|
|
|
#175 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølJeg ville ikke være engang litt i nærheten av å ha det ok om jeg måtte ut i jobb når ungen var et halvt år. Om det var et krav så er det ikke sikkert jeg faktisk hadde kommet ut i jobb i det hele tatt på en lang stund. Da begynner det nemlig å bli et alternativ å slutte å jobbe. Og da er likestillingen satt kraftig tilbake. Samt at da ville faren mistet hele permisjonen sin. Og han ville måttet ta mye mer forsørgeransvar. Det ville vært veldig feil i vår familie. |
|
|
|
#176 |
|
flisespikker
|
Men smilefjes, nå sa jo du for det første at du burde vært sykemeldt i flere måneder av permisjonen, noe jeg hadde i bakhodet da jeg skrev, og for det andre sa jeg at det for de fleste ville være greit å begynne etter 7-8 måneder, ikke at jeg mente alle måtte begynne etter 6. Vær nå litt grei.
|
|
|
#177 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror at det er et viktig verktøy i likestillingskampen, og at unge menn og kvinners deltakelse i arebidslivet er viktig for likestilling. Jeg tror nemlig at hvis det blir slik at menn også tar ute mange måneder med permisjon når de blir foreldre, så kommer arbeidsgivere etterhvert til å tenke at det er hipp som happ om de ansetter unge kvinner eller unge menn. Og da vil vi ha kommet mye lenger.
|
|
|
|
|
#178 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Et likestilt brølHvis vår familie skulle tatt ut permisjon i dag, er jeg helt overbevist om at vi ville valgt gradert uttak for begge foreldrene i en lengre periode - f.eks. at vi jobbet 50% hver. Jeg synes at muligheten til å ta ut gradert permisjon er både barne- og familievennlig. Og fint for pappaer som har Viktige Jobber hvor de Uerstattelige.
|
|
|
|
|
#179 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men ettersom jeg har skjønt skal det en god del til? I mitt første svangerskap med prematur baby tilbragte jeg mer eller mindre første halvåret innendørs sånn relativt deprimert. I stand til å ta meg av baby sånn passe greit, men hadde det slett ikke bra og gikk til psykolog.
|
|
|
#180 |
|
Passiv
|
Vær nå litt grei? |
|
![]() |
|