Sv: Ta barna ut at skolen i to uker i november
Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.
Jeg synes faktisk ikke det har noen forskjell å gjøre som forsvarer den ene turen noe mere enn det andre. Fordi den er lang, dyr og eksotisk? Alt kan være like viktig for akkurat den familien og deres behov og økonomi fra den korteste tur til den lengste.
Jeg synes at reisemålet har noe å si, helt klart. Jeg er ikke i tvil om at man kan lære noe selv 2 uker på Gran Canaria, men det begrenser seg hvis strandaktivitet og Bamse-klubb blir hovedaktivitetene. Typiske turiststeder med kjøttbullar og fårikål på de rundtliggende "restaurantene" gir en ikke akkurat kultursjokk.
Dessuten kan man reise til Syden når som helst, også i sommerferien så fremt foreldrene har fri sammen. Jeg tror det handler mer om penger, for det er langt billigere å reise utenom sesong.
Vår reise måtte derimot finne sted før sommerferien, da Franske myndigheter nektet å gå med på å flytte den offisielle feiringen for D-dagen, 6. juni. Storesøster skrev dagbok, jeg leste relevante bøker for henne og vi var stort sett innom 5 museum for dagen. Jeg er ikke i tvil om at den type ferie er langt mer lærerikt enn typisk charterferie. At begge deler nok er verdifullt for barna, er jeg derimot veldig enig i.
Jeg synes det blir helt merkelig å ikke skulle skille mellom de forskjellige reisemålene, fravær er nemlig ikke bare fravær. Hva man fyller tiden med samt foreldrenes innstilling til skolearbeid og ny læring har utrolig mye å si.