Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Vi har en kompis som er tynn som en strek. Som fikk beskjed om at han var helseskadelig feit. Innvendig. Han var rett og slett tynnfeit. Tynn utenpå, men med alt for mye fett rundt innvollene - som er det fettet som er mest skadelig helsemessig. Fedme er ikke bare hvordan man ser ut, altså. Man kan ikke bruke BMI som mål på om en er helseskadelig tykk eller ei. Det er fullt mulig å ha en BMI på 30 + og være sterk og sunn som bare det, med en relativt lav fettprosent BMI tatt i betraktning. Og man kan ha en BMI i nedre ende av skalaen, men likevel ha en skyhøy fettprosent. Helsemessig er det ingen tvil om hva som er å foretrekke.
Men jeg har heller ingen tro på at man kan sette likhetstrekk mellom høy overvekt og psykiske problemer. Altså, jeg ble ganske deprimert da det gikk opp for meg at jeg hadde lagt på meg 31 kg og hadde gått fra å være slank til å være rimelig god og rund (vi snakker ikke om BMI på 30 og mye muskler, altså). Men jeg ble ikke tykk av å være deprimert, jeg ble deprimert av å være tykk. Og det er noe helt annet enn å bli tykk fordi man er deprimert.