Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Det jeg ser som problemet med Knausgård

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 21:00   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke lest det hun har skrevet om dette, ei heller fått med meg noen debatt rundt dette. Det er dermed noe jeg foreløpig ikke har noen mening om. Har hun beskrevet sin fars overgrep mot seg i detalj?

Jeg husker ikke hvor detaljert hun skrev i de bøkene jeg har lest (det er så lenge siden jeg leste dem). De bøkene jeg har lest har jo også vært rene romaner hvor hun har "brukt" sine opplevelser men i en oppkonstruert verden. Den boken som er rent selvbiografisk har jeg ikke lest (100 år). Her er en link til et intervju av Wassmo i forbindelse med boken.

Gammel 04-10-10, 21:06   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ja, altså, det ER jo lov å ha forskjellig smak, også litteraturmessig. Jeg bare tilhører de lite fantasifulle menneskene som blir geniunt overrasket når noen ikke liker ting jeg mener må være objektivt bra.

Ja, asså, jeg skal ikke komme her og gjøre krav på den objektive sannheten kjenner jeg. Men ut fra min mening er det utrolig mye møl i det jeg har lest.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg husker ikke hvor detaljert hun skrev i de bøkene jeg har lest (det er så lenge siden jeg leste dem). De bøkene jeg har lest har jo også vært rene romaner hvor hun har "brukt" sine opplevelser men i en oppkonstruert verden. Den boken som er rent selvbiografisk har jeg ikke lest (100 år). Her er en link til et intervju av Wassmo i forbindelse med boken.

Det blir veldig annerledes om man skriver en roman hvor man trekker inn enkelte egne erfaringer som heller ikke i utgangspunktet er tilkjennegitt hvor kommer fra eller om det kommer fra noe overhodet - og på å brette ut så detaljert om et navngitt menneske i noe man hevder er sannhet og et temmelig uhildet referat fra Sånn Det Skjedde.

Det eneste ekskona og de andre kunne gjort med Knausgård var å gå med i hans prosjekt og ta sak for sak og gi sin erfaring. Med andre ord - blottstille seg enda mer fullstendig enn han allerede har tvunget dem til.

Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:22   #3
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir veldig annerledes om man skriver en roman hvor man trekker inn enkelte egne erfaringer som heller ikke i utgangspunktet er tilkjennegitt hvor kommer fra eller om det kommer fra noe overhodet - og på å brette ut så detaljert om et navngitt menneske i noe man hevder er sannhet og et temmelig uhildet referat fra Sånn Det Skjedde.

Det har vært spekulert om Wassmo har vært utsatt for overgrep siden hun ga ut: "Huset med den blinde glassveranda".

Den siste romanen har jeg rett og slett ikke lest, men her sies det jo rett ut at faren begikk seksuelle overgrep mot henne. Jeg synes jo det er minst like avslørende som at Knausgård forteller at kona har vært utro mot ham. (Jeg vil jo faktisk si det er mer avslørende, forholdenes art tatt i betrakting.)

Gammel 04-10-10, 21:26   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det har vært spekulert om Wassmo har vært utsatt for overgrep siden hun ga ut: "Huset med den blinde glassveranda".

Den siste romanen har jeg rett og slett ikke lest, men her sies det jo rett ut at faren begikk seksuelle overgrep mot henne. Jeg synes jo det er minst like avslørende som at Knausgård forteller at kona har vært utro mot ham. (Jeg vil jo faktisk si det er mer avslørende, forholdenes art tatt i betrakting.)

Jepp. Men et overgrepsoffer som tar et oppgjør med sin overgriper er likevel noe meget annet enn at et uskyldig menneske får brettet sine helt private erfaringer ut sånn at alle kan se dem.

Med forbehold om at jeg ikke helt vet konkret hva det er snakk om ved Wassmo. Huset med den blinde glassveranda mener jeg ihvertfall at ikke på noe vis må kunne sies å utlevere noen.

Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:34   #5
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jepp. Men et overgrepsoffer som tar et oppgjør med sin overgriper er likevel noe meget annet enn at et uskyldig menneske får brettet sine helt private erfaringer ut sånn at alle kan se dem.

Men hele greia med "Min kamp" er jo at Knausgård - som overgrepsoffer av en far med alkoholproblemer - forteller om livet sitt? På samme måte som andre har skrevet romaner og biografier.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Huset med den blinde glassveranda mener jeg ihvertfall at ikke på noe vis må kunne sies å utlevere noen.

Når jeg vet at den som skrev boken selv var utsatt for overgrep, så antar i alle fall jeg at de erfaringene som beskrives gjenspeiler de reelle overgrepene.

Gammel 04-10-10, 21:37   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men hele greia med "Min kamp" er jo at Knausgård - som overgrepsoffer av en far med alkoholproblemer - forteller om livet sitt? På samme måte som andre har skrevet romaner og biografier.
Når jeg vet at den som skrev boken selv var utsatt for overgrep, så antar i alle fall jeg at de erfaringene som beskrives gjenspeiler de reelle overgrepene.

Knausgård er ikke utsatt for overgrep av sin ekskone såvidt meg bekjent. Dermed kan det ikke rettferdiggjøres å legge hennes liv i biter.

Og det at en som er utsatt for overgrep og som skriver om overgrep betyr ikke at det denne skriver er et referat.

Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:44   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knausgård er ikke utsatt for overgrep av sin ekskone såvidt meg bekjent. Dermed kan det ikke rettferdiggjøres å legge hennes liv i biter.

Hva mener du egentlig med at han legger hennes liv i biter? Hun opptrer som en biperson i deler av bok fem. Der han avslører endel ufordelaktig om seg selv i egenskap av å være hennes ektemann, og noen personlige ting om henne som helt klart er utleverende, men ikke ondskapsfullt eller spekulativt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:47   #8
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg må nesten bare sitere Kasia her:

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Selv om overgripere i et rettferdighetsperspektiv kan fortjene å bli utlevert i all sin ondskap, så er det jo langt flere enn selve overgriperen som vil rammes også i slike romaner. Hele forfatterens nettverk blottstilles i noen grad.

Poenget mitt er at det er jo flere mennesker som blir innvolvert når man skal fortelle en historie.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Og det at en som er utsatt for overgrep og som skriver om overgrep betyr ikke at det denne skriver er et referat.

Eh, så du ser rett og slett ikke problemstillingen ved at overgrep har vært en tematikk hos Wassmo gjenneom hele forfatterskapet hennes, og så avslutter det med en bok som forteller at hun ble utsatt for seksuelle overgrep av faren?

Hadde det da vært OK om Knausgård skrev en ren romanserie, og så etter et par år forteller at: "Ja, jeg har også en ekskone som har vært utro, en bror, en far som er alkoholiker og jeg også bor i Stockholm som min romanperson."?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.