Sv: Abort
Opprinnelig lagt inn av him, her.
I Norge er det ikke lov til å utføre aborter når man mener at barnet er levedyktige utenfor livmoren. Det er selvfølgelig et greit standpunkt du har, men i henhold til argumentasjonen din kan du like gjerne være for abort opp til uke 12, som til uke 9.
Jeg også mener at en abort går over til å bli et drap ettersom barnet vokser. De historene som er om "abort" i Kina feks er jo helt groteske. Der regnes det som abort bare barnet er inne i mors liv og "abort" kan utføres helt frem til fødsel. (Nå må man jo ta med at Kina har en helt spesielle historie i forhold til dette med antall barn og statlig inngripen.)
Men akkurat når det er abort og når det er drap er jeg usikker på. Jeg er i alle fall klar på at jeg mener det er drap når barnet er levedyktig utenfor moren, men den grensen tror jeg aldri kommer til å bli overtrådt i Norge.
Et foster på 12 uker er så godt som ferdig utviklet. Men det kan ikke klare seg utenfor en livmor såklart. Derfor klarer jeg ikke helt å forsvare abort så sent som i 12. uke.
Artikkelen jeg leste var fra Norge og det var en lege i Norge som fortalte dette.
|