Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 20:37   #201
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Nei, eg vil ikkje ha det slik. Eg ignorerer vel 90 % av det Sitron skriv nettopp på grunn av at mange av innlegga er så usaklege, og påtatte krampeaktige forsøk på å provosere .

Jeg irriterer meg over at jeg lar meg irritere, men når man blir så personlige som dette, så er det ikke til å unngå.

Gammel 11-02-07, 20:37   #202
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Så en bruker skal kunne ture fram som henne, uten at noen reagerer? Det finner jeg meg ikke i.

Jeg forstår at du tydeligvis har fått en svært usmakelig rødprikk, og jeg har ikke sagt at ingen skal reagere. Men ditt svar var jo også et direkte og ganske solid personangrep.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:37   #203
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er imot abort fordi jeg mener fosteret har krav på et liv, og at det ikke bare er en celleklump eller en kroppsdel, slik mange påstår. Om fosteret er så sykt at det vil dø under/rett etter fødselen eller i mors liv så kan man nok spare barnet for mye vondt ved å la det slippe tidligere. Om man er helt sikre på fosters tilstand.
Men da er det jo heller ikke snakk om selvbestemt abort i den forstand, da blir det jo etter vurdering/anbefaling fra helsepersonell.

Hva med å spare mor for mye vondt? Eller er ikke mor like mye verdt?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:38   #204
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tenk at i Sverige er det fri abort frem til uke 18. I England er det vel helt frem til uke 24 eller noe? Det er iallefall grotesk, med tanke på at barn kan reddes helt ned i den "alderen".

Jeg er enig i at å kune ta abort på friske foster fram til uke 24 er alt for "fritt".
Fram til uke 18 er jeg ikke så mye i mot, det kan vel kanskje skyldes at de har snakket om eller har innført en grense på når man skal forsøke å redde fortidlig fødte ved uke 23 (fullgåtte uker??)

Et barn som kunne blitt reddet om det hadde blitt født føles det feil at moren skal kunne fjerne. For disse barna må jo fødes.

Gammel 11-02-07, 20:38   #205
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Egen kropp og eget liv? Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at noen (fremdeles) i 2007 kaller det det.

Ja, jeg blir irritert når jeg hører utsagn om å "bestemme over sin egen kropp". Snakk om å redusere fosteret til en ubetydelig kroppsdel, en negl!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:39   #206
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg forstår at du tydeligvis har fått en svært usmakelig rødprikk, og jeg har ikke sagt at ingen skal reagere. Men ditt svar var jo også et direkte og ganske solid personangrep.

Ja, det var rart. Engang må begeret renne over. Jeg har funnet meg i mye, og det vet jeg at andre også gjør.

Gammel 11-02-07, 20:41   #207
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg er enig i at å kune ta abort på friske foster fram til uke 24 er alt for "fritt".
Fram til uke 18 er jeg ikke så mye i mot, det kan vel kanskje skyldes at de har snakket om eller har innført en grense på når man skal forsøke å redde fortidlig fødte ved uke 23 (fullgåtte uker??)

Et barn som kunne blitt reddet om det hadde blitt født føles det feil at moren skal kunne fjerne. For disse barna må jo fødes.

Barna må vel fødes fra uke 16 også, om jeg ikke tar helt feil?

Gammel 11-02-07, 20:41   #208
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det er vel et tema som passer i en egen diskusjon?

Slik jeg ser det kan jo dette være den sterkeste grunn til at man er for/mot abort.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:41   #209
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Kan dere ikke PMe eller avspore eller noe, istedetfor å diskutere person her inne? :kjefte:
Sitron sendte jo "drittet sitt" i en prikk, mens dere diskuterer henne åpent på forumet, vet ikke hva som er verst jeg.

Gammel 11-02-07, 20:41   #210
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelig at enkelte ikke vet hvor ignorer-knappen er. Men jeg antar det ikke er så lett på et så teknisk krevende forum som dette.

Gammel 11-02-07, 20:42   #211
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Så en bruker skal kunne ture fram som henne, uten at noen reagerer? Det finner jeg meg ikke i.

Helt enig med deg snipa, uten at jeg ikke har alle fakta på bordet.
Forsøk å heve deg over Sitronen, personangrep og meninger om at du burde ha tatt abort er å synke lavt i mine øyne. Støtter deg jeg, og mener du har all grunn til å ikke finne deg i sånt.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:44   #212
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg blir irritert når jeg hører utsagn om å "bestemme over sin egen kropp". Snakk om å redusere fosteret til en ubetydelig kroppsdel, en negl!

Men Iset, det er jo der vi ser på det forskjellig. Jeg ser på dette som en "negl", du ser på det som et menneske. Om vi ikke kan forstå at vi har forskjellig syn blir det vanskelig å diskutere.
(Jeg har som jeg sa tidligere liten forståelse for de som syns at fosteret i første trimester er et menneske og som allikevel mener at abort er greit.)

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:44   #213
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snipa drømmer, Cascaye, noe sånt har jeg aldri uttalt. Hun rett og slett juger.

Gammel 11-02-07, 20:45   #214
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er vel diskusjonen mellom f.eks. Skremmern og f.eks. TM ganske fåfengt, fordi dere har så fundamentalt forskjellige standpunkter. Den ene siden mener at alt liv er like mye verdt, helt fra unnfangelsen, og da må man nødvendigvis være abortmotstander. Den andre siden mener at menneskeverdet vokser med fosterstørrelsen, og at i en viss fase av fosterutviklingen er morens liv mer verdt enn fosterets. Man prioriterer det fødte og allerede levde livet foran det knapt påbegynte og rudimentære livet juridisk sett. Og da vil man være for en ordning med selvbestemt abort i en eller annen variant. Det blir vanskelig for noen med to så diametralt forskjellige syn å overbevise hverandre om noe som helst, tror jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:46   #215
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Barna må vel fødes fra uke 16 også, om jeg ikke tar helt feil?

Tror de kanskje må fødes for også, men det jeg vil fram til er at barn fram til en viss "alder" ikke vil bli forsøkt reddet engang om de skulle bli født.
Altså ser jeg ikke på det så ille at de har fri abort til uke 18 i Sverige, mens derimot uke 24 er for "fritt" siden de barna ville bli forsøkt reddet.
Men et barn født i 18. svangerskapsuke derimot ikke vil bli forsøke reddet.

Gammel 11-02-07, 20:46   #216
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stoler mer på snipa enn Sitronen som i en tidligere tråd ikke visste hvor mange studiepoeng hun har, og tar lærerutdanning nå. Trodde lærerspirer kunne regne.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:47   #217
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Egentlig er vel diskusjonen mellom f.eks. Skremmern og f.eks. TM ganske fåfengt, fordi dere har så fundamentalt forskjellige standpunkter. Den ene siden mener at alt liv er like mye verdt, helt fra unnfangelsen, og da må man nødvendigvis være abortmotstander. Den andre siden mener at menneskeverdet vokser med fosterstørrelsen, og at i en viss fase av fosterutviklingen er morens liv mer verdt enn fosterets. Man prioriterer det fødte og allerede levde livet foran det knapt påbegynte og rudimentære livet juridisk sett. Og da vil man være for en ordning med selvbestemt abort i en eller annen variant. Det blir vanskelig for noen med to så fundamentalt forskjellige syn å overbevise hverandre om noe som helst, tror jeg.

Ja, det var noe sånt jeg prøvde å si, men som du sa mye bedre.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:47   #218
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Men Iset, det er jo der vi ser på det forskjellig. Jeg ser på dette som en "negl", du ser på det som et menneske. Om vi ikke kan forstå at vi har forskjellig syn blir det vanskelig å diskutere.
(Jeg har som jeg sa tidligere liten forståelse for de som syns at fosteret i første trimester er et menneske og som allikevel mener at abort er greit.)

Men er det ikke da på tide å ta frem en bok og skaffe seg litt kunnskap om fosterutvikling?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:47   #219
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Snipa drømmer, Cascaye, noe sånt har jeg aldri uttalt. Hun rett og slett juger.

Så fint at vi har adminer som kan lese prikker.

Gammel 11-02-07, 20:47   #220
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Tror de kanskje må fødes for også, men det jeg vil fram til er at barn fram til en viss "alder" ikke vil bli forsøkt reddet engang om de skulle bli født.
Altså ser jeg ikke på det så ille at de har fri abort til uke 18 i Sverige, mens derimot uke 24 er for "fritt" siden de barna ville bli forsøkt reddet.
Men et barn født i 18. svangerskapsuke derimot ikke vil bli forsøke reddet.

Det kan jo diskuteres, man må nesten definere hva som menes med forsøkes reddes. F.eks. vil en fødsel bli forsøkt stoppet for å redde barnet, mens man gjerne ikke vil det mye tidligere i svangerskapet.

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.