Sv: Abort
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Jeg vet ikke fullt ut hva jeg mener. Men det gjorde et sterkt inntrykk når leger som har utført aborter fortalte, i en artikkel jeg leste for mange år siden, at en del fostre levde og ble liggende på en stålbenk for å dø en stille død. Da mener jeg at man dreper et lite menneske for en kvinnes frihet. Det har jeg litt vanskelig for å si er rett mot det barnet.
I Norge er det ikke lov til å utføre aborter når man mener at barnet er levedyktige utenfor livmoren. Det er selvfølgelig et greit standpunkt du har, men i henhold til argumentasjonen din kan du like gjerne være for abort opp til uke 12, som til uke 9.
Opprinnelig lagt inn av Jessica
Jeg vet ikke hva jeg mener, men jeg syns at det blir drap når fosteret er såpass stort.
Jeg også mener at en abort går over til å bli et drap ettersom barnet vokser. De historene som er om "abort" i Kina feks er jo helt groteske. Der regnes det som abort bare barnet er inne i mors liv og "abort" kan utføres helt frem til fødsel. (Nå må man jo ta med at Kina har en helt spesielle historie i forhold til dette med antall barn og statlig inngripen.)
Men akkurat når det er abort og når det er drap er jeg usikker på. Jeg er i alle fall klar på at jeg mener det er drap når barnet er levedyktig utenfor moren, men den grensen tror jeg aldri kommer til å bli overtrådt i Norge.