|
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativHar du prövd aa servere henne saanne vegetarprodukter som virkelig smaker og ser ut som kjött: schnitzel, burgere, chicken nuggets etc. For virkelig aa teste ut om det er smaken eller saken som er viktigst for henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Denne var så bra at den fortjener å bli quotet en gang til.
![]() |
#143 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Jeg er nokså på linje med Monsoon, merker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Erfaren nok
|
Jeg klarer heller ikke se for meg at en 4,5 åring tar dette valget nå, dypt og indelig seriøst liksom.
![]() |
#145 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJisus kraist. Jeg signerer bla. aC, Skremmern og Glitter her, for jeg har ikke så mye mer fornuftig å komme med selv.
![]() |
#146 |
Ekvilist
|
Jeg skjønte ikke helt denne. Er det slik at dersom barnet tror på julenissen så bør ikke dette respekteres? (Jeg husker godt presten i nabolaget som holdt en stuntpreken ved borettslagets julefest hvor han rett før nissen skulle ankomme minnet om at julenissen ikke finnes, og at det bare er en Gud. Snakk om respekt.) Eller at barnet automatisk må følge foreldrenes overbevisning på andre fronter også. Jeg er ateist. Om sønnen min kommer hjem og forteller at han tror på Gud, så skulle jeg sagt at "Sånt gjør vi ikke her i familien"? Jeg tenker at det er et stykke fra det at man som fireåring erklærer at man tror på Jesus og Gud til faktisk å være en praktiserende kristen. Men om et barn nekter å spise kjøtt, så lever det jo vegetarisk - om man liker det eller ikke.
Men det problemet har man jo ikke før det eventuelt dukker opp. Har siljemoren fortalt at barnet krever ny type kosthold annenhver uke?
Er du synsk?
Jeg er enig med deg i at et barn på 4,5 er for lite til å vurdere konsekvenser av valgene de tar. Men hvis man har et barn som det hovedinnlegger beskriver, hvordan skal man gå fram? Tvangsforing? Argumentering, informasjon og det å være et forbilde (ved at resten av familien spiser kjøtt) er slik jeg har forstått allerede gjennomført.
![]() |
#147 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg må henge meg på laget til aC og skremmern her, altså, jeg syns det er helt utrolig å vurdere å ikke ta dette på alvor. At man tar barnet på alvor betyr ikke det samme som at man lar barnet bestemme alt mulig. Slett ikke. Å tilby barnet (eller hele familien) sunn, god vegetarmat i den perioden fasen varer er heller ikke farlig. Jeg er helt enig med hvemdetnåvar som nevnte at de med enkle løsninger på matproblematikk gjerne har barn som er enkle i matveien. Min snups gir seg ikke på blanke møkka om hun har bestemt seg for å ikke spise noe, vi kan sitte ved bordet til leggetid i ukevis, eller miste alle goder, hun rikker seg ikke. Og da syns jeg faktisk at hun tar for mye av familiens tid og oppmerksomhet, det gidder ikke jeg. Dermed kompromisser jeg, serverer mat som inneholder iallefall noe hun liker, og fortsetter å tilby, oppmuntre til smaking, og venter på bedre tider.
![]() |
#148 |
Helt konge
|
Barnet behøver da ikke avfeies, og det er ikke hårreisende at hun mener det. Om det er noe som er hårreisende her er det at vi voksne går helt inn i slike greier og lar barn bestemme over ting de ikke er modne for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
Det er vel mer at man etterkommer et ønske barnet har om noe som definitivt ikke er skadelig for barnet. Litt på samme måten som når poden vil lære å spille sjakk, vel, da får han det, selv om det innebærer at broren hans og jeg må rette oss etter ham en kveld i uken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Mother of Dragons
|
Eller: Det å ikke la barnet bestemme slike ting betyr ikke at man ikke tar barnet på alvor heller.
![]() |
#151 |
Mother of Dragons
|
Jeg reagerer følelsesmessig fordi jeg irriterer meg over de som er kresne i matveien og jeg gidder ikke sånn dilling her hjemme. (Note: Har barn som er helt normale og matglade så jeg kan godt hevde dette, vel vitende om at barn er forskjellige)
![]() |
#152 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ræv med ører
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativMulig det bare er meg som er feilinformert, men et kosthold helt uten kjøtt og fisk krever da vitterligen en god del ekstrajobb på kjøkkenet?
![]() |
#154 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativHva om datteren til Siljemoren ikke ville spise sjokolade fordi hun hadde hørt om de grusomme livene til barna på kakaoplantasjen. Hadde dere hatt samme holdning da? Jeg føler nemlig at den steile nei-dette-kan-ikke-barn-bestemme-holdningen bunner i at man syns barn skal spise kjøtt og fisk.
![]() |
#155 |
ræv med ører
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativFor meg bunner det i at barn ikke bør kunne ta såpass store avgjørelser som de ikke kan forutse konsekvensene av. På lik linje med å ta tattoveringer eller piercinger, uten sammenligning forøvrig.
![]() |
#156 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg hadde servert henne grønnsaker, og så ikle laget så mye tema av det, kansje dette er noe som vedvarer eller kansje det er en "fase". Men å tvinge i barnet mitt kjøtt hadde jeg ikke gjort.
![]() |
#157 |
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativDet er forresten veldig mange av veggisene "mine" som også har dreads og tatoveringer. Ja, og piercinger. Er det det dere er redd for skal skje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Sviiisj!!
|
Tjah, begrunnelsen "ikke spise andre" er vel like velreflektert hos et barn som hos en voksen, vil jeg tro. Men barnet er såklart ikke i stand til å vurdere konsekvensene av et slikt valg. Det må den voksne, i dette tilfellet Siljemoren, vurdere, som det virker som hun har gjort.
![]() |
#159 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg satt og lurte på noe av det samme som glitter. Hadde tenkt til å spørre om det er slik at man prinsipielt er i mot vegetarkosthold når det er slik at man reagerer sterkt på at andre vurderer å la et barn spise vegetarisk.
![]() |
#160 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativMen da mener dere altså at det har en voldsom konsekvens å spise vegetarmat kontra kjøtt. Jeg mener det ikke har det. Det er heller ikke barnet som får ansvaret for å sette sammen et godt og variert kosthold, det ansvaret tar Siljemoren.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|