|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Året etter fødselspermisjonen
Bra sagt. Man må bare innse at det ikke er alle forunt å kunne få i pose og sekk. Noen har overskudd til all verden, andre blir punktert av å skulle få med seg absolutt alt.
:dulter:
Tvert imot. Slike tanker burde alle tenke - og ofte! Selvinnsikt er den viktigste kunnskap, og jeg tør påstå at MANGLENDE selvinnsikt (eller egentlig manglende vilje/evne/mot til å tørre å tankene fullt ut, og ikke minst gjøre noe med dem) er en av de største årsakene til nedsatt helse i dagens Norge. Folk blir litt feige. For det er skummelt å kanskje måtte gjøre store inngripen i sin egen tilværelse. Klart at man blir sliten i en jobb man ikke trives i, eller i et ekteskap som ikke fungerer.
Det er jeg veldig enig i. Når døgnet ikke har nok timer så blir man utmattet.
|
|
|
|
#2 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ammefiendtlig? Tja kanskje. I alle fall høres det ut som du mangler forståelse for hvordan enkelte lever livet sitt. Mange av oss som nattammer lenge, legger det opp på en slik måte at det fungerer greit. Jeg nattammer Lillesøster fortsatt flere ganger om natta (hun nærmer seg 2 år når). Javisst er det slitsomt i enkelte perioder, men det fungerer helt greit. Det handler om valg, om hvordan man innretter seg, hva man ønsker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg synes absolutt ikke hun høres ut som hun har manglende forståelse for hvordan andre lever livet sitt, ei heller ammefiendlig. Men hun poengterer vel at det ville vært mindre slitsomt for enkelte dersom man ikke hadde utsatt å ordne legge-og nattrutiner og diverse annet til rett før eller etter jobb-og barnehagestart.
|
|
|
#4 |
|
På vei
Jeg syns det høres ut som hun legger seg opp i hvordan andre skal leve livet sitt. Slik som mange andre i helsesveset også gjør. Det går fint an å kombinere f.eks. nattamming og jobb. Det er bare det at i vår kultur er ikke nattamming utover 6 måneder normen, og dermed blir det sett på som uønsket og veldig slitsomt av veldig mange (de fleste?). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Hm, jeg tror poenget hennes, og mitt også, er at for noen er det slitsomt med nattamming/nattvåk, og at det er til det beste for foreldre og barn at man kutter ned eller helt ut ved overgang til f.eks full jobb og barnehage. Da er ofte arbeidsmengde hjemme fordelt på færre timer, man skal yte på jobb og man trenger kanskje mer organisering osv...Da kan mest mulig søvn være svært viktig for mange. For de som nattamming fungerer for er det jo fint.
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Enig. Jeg var ikke klar over at hun er lege, men jeg syns også det minner om vanlige lettvinte forklaringer fra helsepersonell. "Man fikser rutiner, avvenner fra nattamming, skjerper seg og så blir alt bra". |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kidding, right?
|
Utdannelsen min spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen. Jeg brukte det bare for å bekrefte at jeg ikke er ammefientlig. Og dette er jo ikke (og skal heller ikke være) noen ammedebatt.
Sist redigert av Miss Norway : 09-02-07 kl 19:30. Årsak: Rettet stavefeil |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
Ja, nettopp. Og hvis man ønsker (eller føler at man trenger) 6-7 timers uforstyrret søvn om natten så er det en ide å slutte med nattammingen FØR man begynner å jobbe igjen. Fordi det pleier å ta noen dager (uker?) før nye rutiner er innarbeidet.
|
|
|
#9 |
|
På vei
Selvfølgelig. Men det skal heller ikke være slik at man blir fortalt at slik må det gjøres. For som sagt, det går fint an å nattamme og jobbe dersom man ønsker det. Det er bare i den vestlige kulturen det er vanlig å avvenne barna så tidlig. De fleste tror at det må gjøres slik, man legger ikke opp til at man ikke trenger å gjøre det. Det var hele poenget mitt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Truth is in the x-files
|
Det er faktisk en hel del greier med den vestlige kulturen jeg er ganske glad i ..
|
|
|
#11 |
|
Fortynnet
|
Det er ikke alltid at det er så veldig lett å bare "slutte med nattammingen" i god tid før permisjonen er slutt, ihvertfall ikke om man har den korte utgaven og skal begynne å jobbe når barnet er 9 mnd. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Kidding, right?
|
Niks. Jeg finnes ikke ammefientlig. Som lege anbefaler jeg selvsagt at folk flest prøver å amme den anbefalte perioden på to år. Mange klarer feks ikke holde oppe melkeproduksjonen så lenge uten nattamming så da anbefaler jeg det også.
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Jeg er igjen veldig veldig enig med Miss Norway, og jeg er en ihuga ammefantast. Divine har et motto, og det er "Ikke la det beste bli det godes fiende." Det passer veldig bra her. Amming, og gjerne nattamming er det beste. Men at alle i AS Lille Familien er glade og fornøyde og ikke gråter av slitenhet er det gode. Ammingen bør ikke bli SÅ viktig at det vil gå utover noen i AS Lille Familien. Det er bedre med ammeslutt enn samlivsbrudd. :motto:
|
|
|
#14 |
|
På vei
Grunnen til at mange helsearbeidere oppfattes som vrange er fordi de ikke lytter til hva den enkelte familien ønsker. Det finnes f.eks. en del kvinner som ikke ønsker å avvenne nattammingen, selv om det er slitsomt. Er det ikke bedre å spørre dem om hva de egentlig ønsker, før du kommer med en anbefalning om å slutte? Og så gi råd ut fra både det de ønsker og har behov for? Jeg sier ikke at du gjør en dårlig jobb i så måte, jeg kjenner deg ikke til å uttale meg om det. Men jeg tar utgangspunkt i det du sier, og i mange historier jeg har hørt om helsearbeidere som gir dårlige råd. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|