Sv: Året etter fødselspermisjonen
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Ammefiendtlig? Tja kanskje. I alle fall høres det ut som du mangler forståelse for hvordan enkelte lever livet sitt. Mange av oss som nattammer lenge, legger det opp på en slik måte at det fungerer greit.
Niks. Jeg finnes ikke ammefientlig. Som lege anbefaler jeg selvsagt at folk flest prøver å amme den anbefalte perioden på to år. Mange klarer feks ikke holde oppe melkeproduksjonen så lenge uten nattamming så da anbefaler jeg det også.
Den manglende forståelsen... Jeg har respekt for at ikke alle har en tilværelse der de har full fleksibilitet i hvordan de innretter seg i de daglige. Det kan være økonomiske grunner, forpliktelser (ift arbeidsgivere, studier, oppgaveskriving), sykdom... Mange nattammer lengere enn de egentlig kunne tenkt seg - rett og slett fordi man mangler overskuddet og orket til å gjøre noe med det. Og hvis man da sklir rett ut i en travel jobb og heller ikke sover om natten, og er fortvilet fordi man ikke klarer å få rutinene på plass så er trøkken i trynet ikke langt unna. Dette kan man unngå ved å tenke igjennom situasjonen på forhånd og ta enkle grep litt etter litt.
Jeg blander meg aldri inn i andres amming så lenge det funker for den enkelte. Grunnen til at mange helsearbeidere oppfattes vrange er nok ofte fordi de under konsulatsjonene ser/hører tegn til at det kanskje ikke fungerer så godt likevel - rent teknisk går det nok greitt, men for AS Lille Familien er det mer enn bare amming som teller. Hvis mor tar til tårene pga slitenhet under en konsultasjon er kutt på nattamming noe av det første jeg anbefaler ihvertfall. (Det første er avlastning, men det er ikke alltid så lett å få til.)
Det er ofte langt mellom det som er ønskelig og det som er mulig. Det har jeg forståelse for.