|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg har "konfirmant" i år. Eldstejenta mi er den eneste i klassen som har valgt å avstå fra både kirkelig og humanistisk konfirmasjon, og det synes vi er et såpass voksent og veloverveid valg, at vi har valgt å feire det. Vi trommer familien sammen til middag, kaker, festtale og gaver, men uten det rituelle inslaget.
|
|
|
|
#2 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Det er slik vi kommer til å gjøre det også. Jeg syns det er helt tåpelig å anta at den jevne fjortis sier nei takk til moped, stereoannlegg, pc, masse penger eller ny bunad eller hva det nå er som er den tradisjonelle konfirmasjonsgaven for tiden for å "stå på sitt" og ikke konfirmere seg. Jeg tipper det vanker både vantro og latterliggjørelse fra jevnaldrende da, og kan ikke egentlig fatte at noen vil kreve det av sitt barn. Jeg konfirmerte meg humanistisk, og innrømmer glatt at jeg valgte den seremonien fremfor ingenting pga festen og gavene, men i bunnen lå en sterk personlig overbevisning om at kirken var helt feil for meg. Jeg ser ikke hvordan den overbevisningen kunne fått høyere personlig verdi fordi jeg ikke hadde fått penger samtidig.
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Nå er det riktignok noen år siden jeg droppet konfirmasjon, men jeg opplevde ikke noe i nærheten av dette altså.
|
|
|
#4 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sånn var det iallefall her jeg vokste opp, "hvor dum er du, liksom, si nei til gratis penger, er du åndssvak eller noe"
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
De som ikke konfirmerte meg da jeg var ung (rugg rugg i gyngestolen) tror jeg heller ikke møtte noe sånt. Hun ene i klassen min fikk dessuten en større pengesum fra foreldrene uansett, så hun hadde ingen fare. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Jeg opplevde heller ikke noe slikt.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|