Sv: Flyet forsinket i 11 timer! :(
Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.
Det er klart det kan, men sjansene for at man da får et annet alternativ er mye større med rutefly (men nå reiser jeg ofte med større flyselskap som kan ordne dette, og det er også en av grunnene til at jeg gjør det). Finnes det noen statistikk på om charter er mer forsinket enn rutefly? Det som er interessant i dette tilfelle er hvor mange timer det er forsinket. Om flyet er 20 minutter forsinket er det jo som regel ikke så farlig (om man ikke har ekstremt kort mellomlanding). Jeg innbiller meg bare at charter ofte kan være mange timer forsinkede og med rutefly har du som regel fått et annet alternativ da.
Nei, det finnes ikke statistikk på om charter er mer forsinket enn rutefly ettersom svært mange charters utføres av ja, nettopp ruteflyselskaper, som det jeg jobber for selv, SAS. Charter er kun en betegnelse for turen i og med at den inkluderer en pakke (fly+overnatting+evt.aktiviteter). Det finnes også rene charter-selskaper som f.eks. TUI, Thomas Cook og Novair.
Flyreisen som det vises til i denne tråden var med Spanair, som også er et rutefly-selskap men som leies inn av endel norske turoperatører til charer-produksjon.
Fordelen som ruteflyselskapene har i forb. med charterproduksjon er at de har en større flyflåte til disposisjon og dermed kan rokkere og justere bytte inn fly med andre fly osv. i større grad enn rene charter-selskaper kan. Men ved f.eks. dårlig vær, force majeure o.a. forhold som flyselskapene ikke er herre over, så hjelper det lite hva slags selskap man flyr med. Til info. så brukte noen flypassasjerer med SAS i forrige uke 41 timer på å komme seg fra Oslo til Alta. Dårlig vær var årsaken.