Sv: Om holisme
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg tror kanskje diskusjonene hadde vært noe annerledes om de hadde ligget under et underforum som het "livssyn/religion" etc jeg. Fordi noe av den diskusjonen som kommer frem er jo nettopp dette, diskusjonen hvorvidt opplevelser er religiøse eller om de er objektivt sanne.
De gangene jeg i hvert fall motargumenterer er når newagere mener at deres religiøse opplevelser ikke er religiøse men på en måte objektive sannheter og at vitenskapen snart kommer til å bevise at de har "rett".
Hadde dette vært forståelse for at man diskuterer religiøse opplevelser så er det liksom ikke noe å diskutere på. Folk må jo få tro på hva de vil, så lenge de skjønner at det er personlig tro.
Dette er to forskjellige ting. Det ene er spørsmål om religiøse opplevelser kan bevises eller påvises. Det mener jeg hører mest hjemme på Generell diskusjon.
Det andre er en personlig opplevelse, som blir meningsløs å diskutere, men man kan prate om ting med formål å skjønne mer, å utvide sin forståels for ting. Man må aksptere at noen har den opplevelsen de har, forsøke å skjønne og sette seg inn i hvordan det er for andre. Det hører mer hjemme på et underforum for livssyn. Livssyn og religion er ikke nødvendigvis det samme.