Sv: Husokkupanter kastet ut av Hausmania
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Som jeg har sagt tidligere, det er ikke slik at dette er et kvartal i en fasjonabel del av byen, som kommunen har hatt så lyst til å benytte seg av. Det er snakk om to bygårder som sto tomme i lang tid, og hus forfaller som kjent fortere når ingen bor i dem. Det har vært en avtale med kommunen om bruk av dette, og byggene huser atelierer, leiligheter, bokhandel, teater og utstillingslokale. Alt drevet på dugnad. Å si at det ikke er en menneskerett for fattige kunstnere å bo sentralt er rett og slett bare et tulleargument, og jeg foreslår at man setter seg mer inn i saken før man uttaler seg.
Jeg prøver å sette meg inn i saken, og synes jeg kan uttale meg selv om jeg er uenig med deg. Det jeg ikke skjønner er: Er det lokalene som rommer kulturaktivitet som er tømt nå, eller er det gårdene der det bor folk? Og hvordan er egentlig sammensettingen av de som bor der? Er det virkelig folk som ikke har noen alternativer? Jeg ser det bor en del studenter der. Universitas skriver om ei som tar en BA i historie på Blindern. Ja, det er sikkert kjempeinteressant å komme inn i et sånt fellesskap, bo miljøvennlig og økologisk og gratis, men det er ikke automatisk sånn et det er riktig.
Selvfølgelig skal man ha kunsterisk virksomhet som ikke drar inn store inntekter eller ingen i det hele tatt. Det er da vel det bredden i norsk kulturliv dreier seg om. Og det fleste av de som driver med det forventer ikke gratis husrom. De bor steder der det er billig å bo (f.eks. i størrebofellesskap sentralt i Oslo) og har inntekter ved siden av som holder dem igang.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Det er det mange av de prøver å få, rine. :gjentar meg selv i det uendelige:
Jo, men du sier det først og fremst er EU-innbyggere. De er ikke akkurat rettighetsløse, verken i landet de kommer fra eller i Norge. At de ikke har fikset papirer og jobb og sånn før de kom hit, er jo greit, men det betyr ikke at de skal tilbys gratis husrom til de får ting på stell.