Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Man kan være enig eller uenig i teorien, men hun som uttalte dette er jo faktisk ekspert i strafferett, og vet antakelig en god del om hva som rent faktisk vektlegges i slike saker - der forsett skal bevises. Man skal VITE hva slags skade det er påregnelig å utføre, og gjøre det med vilje. Så hva som er så veldig latterlig med at hun deler sine tanker/kunnskap, ser jeg ikke helt, at hun sier dette trenger da ikke bety at hun er enig. Hun poengterte uansett at dette kunne være en av flere muligheter.
Det er selvsagt sant, og jeg skal gjerne endre utsagn til at det er en latterlig og uforståelig praksis.
Sitat:
Å sammenlikne med vinterføre/sommerføre syne sjeg ikke man kan gjøre, i all den grad alle som tar sertifikat også læres opp i at det er store forskjeller mht hvordan man bør kjøre, nettopp pga ulikeheten på føret. Skal man trekke parallellen bør man heller trekke frem sommerføre vs plutselig masse oljesøl i veien rett bak en sving. Mao noe man kanskje ikke kunne påregne.
Jeg mener man helt åpenbart kan "påregne" at et lite barn tåler langt mindre enn en voksen. Det er ikke snakk om et barn som plutselig og uforklarlig tåler mindre enn man kunne regne med. Det at barn er mer skrøpelige enn voksne skulle være helt opplagt for en hver forelder (på tross av manglende "foreldresertifikat"). Derfor synes jeg eksempelet mitt med vinterføre vs. sommerføre var ganske relevant.
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Vold mot barn handler ikke først og fremst om drap eller at barn blir skamslått. Det handler oftest om det man kanskje kan kalle "mild" vold - slag, knipsing, klaps i baken, klyping, lugging, risting, bli dratt i armen osv osv. Dette er også med i voldsstatistikken og i statistikken over dommer foreldre har fått. Jeg tror de fleste foreldre har kjent på hvor sinna man kan bli på sine egne barn, hvor maktesløs man kan bli og hvor stor trang man kan ha til å filleriste ungen. Det kan være kolikkbarnet som har skreket i timesvis uten at du kan gjøre noe for å roe det, eller det kan være den trassige 3-åringen som hyler "NEEEIII" uansett hva du foreslår. Det finnes nok av situasjoner der man som foreldre drives til randen av sammenbrudd og der man kjenner hvor fortvila, sint og maktesløs man blir. Heldigvis har de fleste foreldre naturlige sperrer som stopper de fra å hive den trassige guttungen hodestups ned trappa, men vi har nok alle kjent raseriet dirre. Jeg tror flere enn meg har kjent på disse følelsene. Nettopp det tror jeg er noe av forklaringen på hvorfor det er så vanskelig å straffe barnemishandling skikkelig! Det er lettere å ta de som forgriper seg seksuelt. Det er så avskyelig og meningsløst for de fleste av oss at vi ikke har noe problem med å rope på strengere straffer.
Eksemplene i denne artikkelen er milevidt unna knipsing og risting. Ingen av de eksemplene som er nevnt i artikkelen kan omtales på noen annen måte enn grov vold.
Sitat:
«Tre søsken på 5, 11 og 13 år utsatt for grov vold i ett år. Barna ble slått med tau, sko, belte og truet med kniv, og moren truet med å ta livet av dem. 11-åringen fikk også slag mot hodet og ble utsatt for kvelningsforsøk, som førte til livstruende skader. Retten omtaler hjemmet som et terrorregime. Moren ble dømt til fengsel i 1 år og 3 måneder, samt oppreisning på opptil 100.000 kroner.»
Sitat:
«5 år gammel gutt ble utsatt for grov vold da han bodde hos sin onkel og tante, som feilaktig utga seg for å være hans foreldre. Gutten fikk ribbeinsbrudd, skade på leveren etter harde spark i bryst og magen, og han fikk hevelser etter å ha blitt slått i ansikt og på kropp med en sko. Han ble tatt kvelertak på og fikk brukket armen. Gutten ble dusjet med kaldt vann som straff. Han hadde gjentatte sykehusinnleggelser, blant annet med livstruende skader. Tanten og onkelen ble dømt til 8 og 10 måneders fengsel.»
Jeg vet av erfaring at man som foreldre til et barn som for eksempel ikke sover om natten, kan være fristet til å stagge barnet med metoder som man absolutt ikke ville være bekjent over å ha vurdert under normale omstendigheter. Heldigvis har de fleste mennesker noen veldig sterke sperrer som hindrer en i å faktisk gjøre det. Men de eksemplene som jeg siterer over har ingen ting med frustrasjon over kollikkgråt eller nattevåk å gjøre; det er ren vold.
Jeg synes debatt om knipsing og dasking blir veldig langt på siden av det det er snakk om her.
|