Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 15:26   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det jeg synes er interessant hver gang straffeutmåling diskuteres, er hvordan dommerne har stemt. Undersøkelser viser at "folk flest" roper på strengere straffer. Strafferammene ligger der - klare til bruk. Men når "folk flest" plutselig blir meddommer i en rettssak, så vil de ofte ha lavere straffer enn fagdommer. Fordi de da ser personen bak den grusomme handlingen.

Jeg lar meg egentlig ikke overraske over dette, selv om det er sammenhenger strafferettslig jeg ikke har tenkt over før. Jeg husker da jeg startet i en jobb hvor jeg møtte folk i forbindelse med gjennomføring av straff eller rettssak. Det var så merkelig, mange av de som hadde gjort de grusomste handlinger kunne framstå som forholdsvis sympatiske! Og når man kanskje også får høre forhistorien til de som hadde begått kriminelle handlinger, så kunne ting bli mer forståelig. "Ok, så drepte han en kamerat i sinnssvak rus. Det er uansett galt! Men han og moren ble banket opp av faren gjennom hele oppveksten, og til slutt så han faren brutalt myrde moren - så at han tyr til vold er kanskje ikke så rart?". Jeg husker iallefall at virkeligheten i møte med rus- og/eller kriminelt belastende personer i starten overrasket meg. Jeg vil tro at folk som kanskje aldri har vært borti volds- og kriminalitetssaker også lett vil kunne la seg overraske/påvirke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.