Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 08:57   #101
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Vi serverer øl og aquavite til middagen. Selv drikker jeg kanskje et glass øl, men havner som regel på Pepsi Max etter det første glasset, for jeg synes det er bedre
Ingen hos oss har noen problemer med alkohol, så jeg tror ikke barna har noe vondt av det...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 08:59   #102
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

Nei, jeg synes brus er bedre til maten.

Kan hende jeg tar meg et glass rødvin etter ungene er i seng

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:05   #103
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Har aldri vært alkohol i huset en gang på julaften. Hører ikke hjemme i verken mannens eller min familie. Ikke i noen andre familieselskaper heller.

Drikker kun vin i festlige sammenhenger uten barn noen få ganger i året.

Gammel 21-12-09, 09:11   #104
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Øl og akevitt til maten og kanskje et glass med noe etter pakkene. Under pakkeåpninga er det så mye å passe på at jeg ikke rekker nyte noe godt mens det står på :-)

Akevitten er ørliten, men jeg må ha litt av smaken ved siden av ribba. Ingen blir merkbart beruset, langt derifra.

Gammel 21-12-09, 09:16   #105
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå har jeg ikke store problemer med noen av delene, men jeg lurer på hva du mener er problematisk med at man drikker litt vin etter at ungene har lagt seg?

Problematisk er det vel ikke, men jeg synes det blir feil at det er noe hemmelig som skjer når barna er i seng. Jeg har også opplevd at det enkelte steder er en unnskyldning fordi ungene "ikke er til stede". For meg er unger som sover også tilstede. For meg er det å våkne til endrede voksne mer skummelt enn at de drikker et par glass foran barn.

Jeg tror ikke på at "det du ikke ser kan ikke skade deg". Da blir jo å ikke drikke forn barna men når de har lagt seg, rett og slett rart.

Jeg er muligens preget av å være veldig måteholden og at alkoholen her i huset går ut på dato.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:18   #106
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Øl med og uten til maten, akevitt til de som vil ha (veldig få igrunn, iallefall ikke jeg!). Et eller annet i glasset til de som ønsker det, etter pakkene. Inntaket blir svært begrenset, justerer seg naturlig av barn og generelt høyt aktivitetsnivå syns jeg.

Gammel 21-12-09, 09:22   #107
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg mener også at unger er tilstede mens de sover og har derfor samme begrensninger når det gjelder mengde. Jeg drikker aldri mer enn ett glass når ungene er hjemme, våkne eller sovende.

Da er vi ganske enige da. Nå drikker jeg sjelden mer enn et glass uansett jeg. :kjedelig gammel kjerring:

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:30   #108
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi serverer vin til maten. For oss er vin til julematen en del av måltidet, en del av matopplevelsen. Jeg må si som Scarlett at vi er klar over at det oppleves som problematisk for mange barn, dette med alkohol og jul. Samtidig er vi alle svært måteholdne, og vin til maten for min del utgjør gjerne ikke mer enn et halvt til ett glass. Det samme gjelder de andre voksne i vår familie. Jeg har aldri sett hverken mine eller mannens foreldre beruset, og vår sønn har aldri sett en voksen beruset i det hele tatt. Så vi har ingen kvaler med å servere vin til julemiddagen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:31   #109
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av oss drikker alkohol på julaften. Vi drikker ikke foran barna (pga mine dype arr ang. dette fra barndommen)

Gammel 21-12-09, 09:34   #110
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, hos oss har det aldri vært vanlig med alkohol på julaften.

Gammel 21-12-09, 09:35   #111
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg drikker aldri når jeg har barn i huset. Og spesielt ikke nå som jeg har tenåringer her. Jeg vil være et godt forbilde.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:42   #112
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jepp. Jeg har respekt for at noen barn har lite trivelige juler pga alkoholbruk, men for vår del føler jeg ingen grunn til å forsvare det. Vi har et høyst normalt forhold til drikking.

Samme her, selv om vi drikker lite på julaften. Ikke av prinsipp, men fordi det er mye styr med pakking og unger og det drikkes mye vann etter pinnekjøttet.

Mine to eldste har ved en anledning opplevd en småbrisen (ikke full!) julegjest og det gikk faktisk helt fint. Det er derimot ikke det samme som at jeg forsvarer verken julefylla eller fulle folk sammen med barn, men det trenger nødvendigvis ikke ende i en tragedie eller gi varige mén.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:45   #113
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Jepp. Øl (og akevitt) hører med til julemiddagen, som en del av måltidet. Vi serverer også konjakk til kaffen og tilbyr rødvin utover kvelden. Ingen drikker mye.

Vi har ingen absolutter knyttet til barn og alkohol, men jeg har aldri opplevd kombinasjonen som problematisk, verken som barn eller som voksen. Muligens fordi alle skjønner helt av seg selv at det ikke passer seg å bli beruset.

Gammel 21-12-09, 09:46   #114
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mine to eldste har ved en anledning opplevd en småbrisen (ikke full!) julegjest og det gikk faktisk helt fint. Det er derimot ikke det samme som at jeg forsvarer verken julefylla eller fulle folk sammen med barn, men det trenger nødvendigvis ikke ende i en tragedie eller gi varige mén.

Dette husker jeg fra min barndom også. Riktignok ikke i jula, men småbrisne gjester forekom vel en gang eller to. Vi fniste litt av det, kan jeg huske, men opplevde det overhodet ikke som skremmende eller ekkelt.

Gammel 21-12-09, 09:49   #115
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Smilefjes er fyllesvin.

:vil gjerne være litt tøff:

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...når ble ett glass vin og en konjakk "alkis"?

Nei, det er jo ikke mye i det hele tatt. Det var mer det at jeg så heftig gikk ut og forklarte rundt det fordi jeg antok at diskusjonen sikkert hadde gått over flere sider med moral forlengst. Så skulle jeg da poengtere at jeg hadde tenkt over avgjørelsen min da. Men siden diskusjonen slettes ikke hadde sklidd ut så ble det bare seende ut som om jeg trengte å fossro på grunn av ett glass vin. Det er bare de som sliter litt som pleier å gjøre det.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:03   #116
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg drikker aldri når jeg har barn i huset. Og spesielt ikke nå som jeg har tenåringer her. Jeg vil være et godt forbilde.

Er man ikke et godt forbilde for sine barn dersom man kan ta seg et glass vin til maten?

Min tenåring har bemerket at dette er noe han har satt pris på, han har sett at mamma er en som aldri drikker seg full (jeg har aldri vært beruset når han har vært i heimen), men som en som kan drikke et glass eller to. Det han har nevnt er at han er glad for at selv om han vet at jeg har vært sjarmerende brisen så har han aldri sett det.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:05   #117
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det blir nok ett glass vin til maten, men ikke mer siden vi har små unger og jeg har hatt trøblete opplevelser med alt for mye alkohol tidligere (oppveksten).

Gammel 21-12-09, 10:06   #118
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

En akevitt, men alkoholfri juleøl.
Alle voksne drikker litt alkohol, men i svært små mengder.

Gammel 21-12-09, 10:08   #119
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Dette husker jeg fra min barndom også. Riktignok ikke i jula, men småbrisne gjester forekom vel en gang eller to. Vi fniste litt av det, kan jeg huske, men opplevde det overhodet ikke som skremmende eller ekkelt.

Det gjorde ikke jeg heller, da det var lystig lag på hytta i påska. Jeg skal ikke si hvor mye alkohol som ble inntatt, men jeg mener at både foreldre- og besteforeldregenerasjonen var beruset. Hva søskenbarna mine tenkte om det, vet jeg ikke, men jeg husker det som bare morsomt.
Men at jeg ikke hadde problemer med det, betyr selvsagt ikke at barna mine ville hatt et like uproblematisk forhold til at min mann og jeg ble tilsvarende beruset.
Vi drikker sjelden mer enn en øl/et glass vin med barna til stede, men noen ganger kan det blir litt mer. For eksempel drikker jeg sikkert tre glass vin fra vi møtes til middag nyttårsaften og til barna tar kvelden en gang etter midnatt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:08   #120
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi pleier også å servere øl/vin og akevit til maten, men jeg er ikke spesielt glad i alkohol til mat
Til meg blir det gjerne en Baileys til desserten

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.