Sv: Nettroll
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Amelie - jeg husker ikke alle, men jeg husker det dol-trollet som endte i avisene godt. Dels fordi jeg chattet noe med henne, men mest på grunn av reaksjonen på dol da hun ble busted.
Noen var veldig ute av seg og lurte på hva som kom til å skje med denne personen nå når hun var avslørt som løgner. Og gjengs oppfatning da var at hun nok satt i avhør hos politiet og nok kunne vente seg en kraftig straff ja. 
For å si noe feil på et anonymt nettforum. 
Som sagt - det er en ære å ha vært oppfattet som troll på dol minst en gang. 
Det var nok ikke løgnene personen kom med som høynet alvorlighetsgraden i dette tilfellet, men metodene hun brukte for å "dokumentere" dem. Hadde hun diktet opp spennende historier, krydret dem med et stort og variert persongalleri og forsynt forumet med såpe & drama over lang tid, hadde ikke dette vært ulovlig. Men i det øyeblikket hun laster ned bilder fra nettet, bruker dem på et forum, hjemmeside eller andre sites hvor folk ferdes og bytter ut identiteten til menneskene som er avbildet, da snakker vi om lovbrudd.
Jeg har en veldig snever oppfattelse av nettroll, nemlig en person som oppsøker fora fordi vedkommende ønsker å lage bråk.
Jeg har aldri sett på de som dikter historier som nettroll, har i grunnen ikke hatt noe navn på dem. Og jeg har funnet dem riktig så underholdende. At flere i denne tråden skriver at vi skal rapportere til admin/modder hvis vi mistenker at en person - som er helt anonym - lyver og dikter skjønner jeg ikke.
Det finnes tilfeller hvor man vet at en ikke anonym bruker ikke forteller sannheten om mange ting, men selv da hadde jeg nok avstått fra å rapportert. Med mindre jeg hadde hatt mistanke om at brukeren misbrukte eller manipulerte andre til egen fordel. Drama, løgner, fri dikting uten at andre er involvert får stå i fred for meg.
|