Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nettroll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-09, 19:46   #321
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettroll

Har jeg troll på kontaktlisten min? Jeg har ikke fått hint.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 12:18   #322
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er det som er litt kjipt for de som kanskje ønsker å bevare litt anonymitet også. Som kanskje ikke ønsker å delta på treff eller lignende. Man blir ekstra sårbar der andre har erfart at "folk hadde nok trodd at jeg er et nettroll, men heldigvis er det noen som har møtt meg i RL". For det har jo flere sagt her i tråden.

Hva om de ikke hadde noe ønske om å delta på treff? Hva om de følte at bevaring av en viss anonymitet i RL var en forutsetning for å kunne dele på nett? Tenk på alle de finingene som kanskje ville ha blitt skvist ut av FP i spekulasjoner og trolljakt.

Jeg synes det er dumt dersom man skal la grad av anonymitet være vanntesten her. En ting er jo at noen tror noe er usant etc. Men trollanklager handler jo også mye om hvilken intensjon man tillegger folk. Og det som i utgangspunktet er et godt råd om å "ikke mate trollet" blir da i realiteten utfrysing av en høyst reell person i en høyst reell krise.

Er det virkelig verdt det? Må vi knuse noen egg underveis for å lage omelett? Er det å få has på et og annet troll så verdifullt at vi glatt ofrer noen av oss?

Jeg er veldig enig i det du sier her:
Jeg har forøvrig også blitt mistenkt ved et par anledninger. (Uten at jeg vil være så respektløs å påstå at mine og dine erfaringer er like ellers. Tro for all del ikke det!) En av gangene var det i grunnen ikke så ille. Jeg hadde nemlig gjort noe så uvanlig (dengang) som å dra hjem noen timer etter en fødsel. Dum og glad som jeg var startet jeg en tråd på DOL om at sønnen min hadde blitt født den natten/morgenen. Ungen sov, jeg var stolt og hadde nok ropt det fra hustakene om jeg hadde giddet og klatre opp dit.

Resultatet var jo masse spekulasjoner. Dette var jo før tidlig hjemreise ble noe flere gjorde. Og hva for en mor var jeg egentlig, som satt ved dataen så kort etter fødselen? Hvis det i det hele tatt hadde vært noen fødsel. Nei, en nybakt mor oppfører seg nok ikke slik. Hun blir på sykehuset i 3 dager og fokuserer all sin oppmerksomhet om amming og baby i de første ukene. Selvsagt. Jeg var nok fake. I en periode etter det ble innleggene mine om barnet og familien min som regel fulgt av en anonym "verden vil bedras"-kommentar. Heldigvis hadde jeg noen fininger i det forumet å støtte meg til. Litt kjipt var det jo allikevel.

Men det er overhodet ingenting i forhold til å bli mistenkeliggjort når det føles som om livet går i stykker rundt deg.

Så der synes jeg vi skal være ekstra forsiktige og respektere at folk har forskjellige grenser og ønsker mtp. privatliv. Når de står til knes i en krise. Kanskje spesielt i forhold til barns medisinske tilstander, behandlinger etc. Man blir sårbar på en helt annen måte i en sånn situasjon enn man gjør ved f.eks. en gledelig begivenhet som barnefødsel og lignende.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 12:29   #323
Slettet bruker
Passiv

Standard

kie - i min verden er det et kvalitetsstempel å ha vært vurdert til troll på dol minst én gang.

Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 12:52   #324
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

kie: jeg er veldig enig i det du skriver..

Men jeg kan bare svare for meg selv, at jeg ikke hadde noen problemer med anonymiteten. Jeg ville at alle skulle vite det, så alle kunne gjøre det de kunne for å hjelpe ( blodgivning o.l. )
Men jeg forstår helt tankegangen din..

Gammel 20-12-09, 23:31   #325
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er fullstendig , har gullfiskhukommelse og hadde aldri oppdaget et troll som diktet på seg et liv. Jeg har null styr på hvem som er hvem her inne i særlig grad, og hadde garantert gått fem på om noen begynte å dikte opp et tragisk liv. Men troll som bare skriver provoserende innlegg for å starte en krangel, er rimelig lette å spotte.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er egentlig et troll, men jeg liker å bruke lang tid på å opparbeide tillitt først.

Smart - tre år er ingenting når det gjelder å opparbeide seg tillit. Ikke slå til før du er sikker på at du har oss alle i din hule hånd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 00:36   #326
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

kie: jeg er veldig enig i det du skriver..

Men jeg kan bare svare for meg selv, at jeg ikke hadde noen problemer med anonymiteten. Jeg ville at alle skulle vite det, så alle kunne gjøre det de kunne for å hjelpe ( blodgivning o.l. )
Men jeg forstår helt tankegangen din..

Jeg skjønner godt at du valgte å gjøre det sånn, altså. Jeg vil på ingen måte angripe folk for å være mindre anonyme.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 00:41   #327
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

kie - i min verden er det et kvalitetsstempel å ha vært vurdert til troll på dol minst én gang.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 21-12-09, 01:08   #328
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Apropos DOL-troll: Husker du - og andre som hang der for 10 år siden -
Mislykket? H*n opererte med et annet nick også (glemt det), og var hårreisende miserabel og selvmedlidende. Var nødt til å oute nå altså.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 01:22   #329
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jepp.
Jeg chattet også en del med Thale.

Sist redigert av kie : 21-12-09 kl 01:29. Årsak: trykkleif
Gammel 21-12-09, 01:24   #330
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jepp.
Jeg chattet også en del med Tale.

Tale husker jeg ikke. Troll?
Husker du synonymnicket til Mislykket?
Og SDD husker du vel...
Hva med Rosanna og Jacob?
De 3 siste var neppe troll.

Gammel 21-12-09, 01:24   #331
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er OK å diskutere andre brukere - selv om de som diskuteres evt. ikke er FP-medlemmer.

Gammel 21-12-09, 01:28   #332
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes ikke det er OK å diskutere brukere som ikke har tilgang til M2 - heller ikke hvis brukerene som diskuteres evt. ikke er FP-medlemmer.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Kanskje fordi jeg ikke har tilgang til M2.

Gammel 21-12-09, 01:29   #333
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Ok. Saken som jeg prater om var jo i media også, da.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/10/25/224805.html

Gammel 21-12-09, 01:29   #334
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Kanskje fordi jeg ikke har tilgang til M2.

Jeg har rettet - jeg trodde vi var i M2.

Gammel 21-12-09, 01:36   #335
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Kie: Husker en liknende sak iallefall, for 2-3 år siden.

Men var det ikke en eller to jenter som begikk selvmord etter lang og relativt åpenlys planlegging på DOL? Jo, tror det må ha vært DOL.

Gammel 21-12-09, 01:46   #336
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jo.

Gammel 21-12-09, 02:29   #337
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Neidaså.

Sist redigert av Amelie : 21-12-09 kl 03:17.
Gammel 21-12-09, 06:20   #338
Slettet bruker
Passiv

Standard

Amelie - jeg husker ikke alle, men jeg husker det dol-trollet som endte i avisene godt. Dels fordi jeg chattet noe med henne, men mest på grunn av reaksjonen på dol da hun ble busted.

Noen var veldig ute av seg og lurte på hva som kom til å skje med denne personen nå når hun var avslørt som løgner. Og gjengs oppfatning da var at hun nok satt i avhør hos politiet og nok kunne vente seg en kraftig straff ja.

For å si noe feil på et anonymt nettforum.

Som sagt - det er en ære å ha vært oppfattet som troll på dol minst en gang.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 06:20   #339
Slettet bruker
Passiv

Standard

Veronal - det er ok å snakke generelt sånn eller skal vi ikke det heller?

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 07:49   #340
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Amelie - jeg husker ikke alle, men jeg husker det dol-trollet som endte i avisene godt. Dels fordi jeg chattet noe med henne, men mest på grunn av reaksjonen på dol da hun ble busted.

Noen var veldig ute av seg og lurte på hva som kom til å skje med denne personen nå når hun var avslørt som løgner. Og gjengs oppfatning da var at hun nok satt i avhør hos politiet og nok kunne vente seg en kraftig straff ja.

For å si noe feil på et anonymt nettforum.

Som sagt - det er en ære å ha vært oppfattet som troll på dol minst en gang.

Det var nok ikke løgnene personen kom med som høynet alvorlighetsgraden i dette tilfellet, men metodene hun brukte for å "dokumentere" dem. Hadde hun diktet opp spennende historier, krydret dem med et stort og variert persongalleri og forsynt forumet med såpe & drama over lang tid, hadde ikke dette vært ulovlig. Men i det øyeblikket hun laster ned bilder fra nettet, bruker dem på et forum, hjemmeside eller andre sites hvor folk ferdes og bytter ut identiteten til menneskene som er avbildet, da snakker vi om lovbrudd.

Jeg har en veldig snever oppfattelse av nettroll, nemlig en person som oppsøker fora fordi vedkommende ønsker å lage bråk.

Jeg har aldri sett på de som dikter historier som nettroll, har i grunnen ikke hatt noe navn på dem. Og jeg har funnet dem riktig så underholdende. At flere i denne tråden skriver at vi skal rapportere til admin/modder hvis vi mistenker at en person - som er helt anonym - lyver og dikter skjønner jeg ikke.

Det finnes tilfeller hvor man vet at en ikke anonym bruker ikke forteller sannheten om mange ting, men selv da hadde jeg nok avstått fra å rapportert. Med mindre jeg hadde hatt mistanke om at brukeren misbrukte eller manipulerte andre til egen fordel. Drama, løgner, fri dikting uten at andre er involvert får stå i fred for meg.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.