Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gamle mennesker som sjåfører

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-09, 10:40   #31
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Det var ikke småtteri. Hvis vi for et øyeblikk kan rive oss løs fra anekdotene og fordommene, og se litt på statistikken, så viser det seg ganske riktig at aldergruppen 75+ har høyere ulykkesrisiko enn gjennomsnittet, de ligger faktisk nesten like høyt som gruppen 18-24 år.
Transportøkonomisk institutt

Bytt ut "eldre" med "yngre" i første setning. Iht. statistikken er det minst like relevant. Hva med mobiliteten hos yngre? Synes du den er mye viktigere enn for eldre? I så fall, hvorfor?

Spissformulert hadde vel det tryggeste av alt vært å fjerne alle biler og ikke la noen kjøre. Men det er ikke det vi diskuterer her.
Det er ikke de samme årsakene til at ulykkesstatistikken er høy både blant de mellom 18-24 år og de over 75. For de eldre er det redusert syn, hørsel og reaksjonsevne som vel er hovedårsakene til ulykker? Korriger meg visst jeg tar feil. Hos de unge er det vel mer for stor tro på egne kjøreferdigheter, for høy fart og kanskje også kjøring i alkoholpåvirket tilstand som er årsaken.
Hvordan finner man disse farlige unge? Og er dette en konstant tilstand? (Å være ung?) Jeg regner alderdomssvekkelse som en konstant tilstand uten mulighet for særlig bedring. Ergo er det et større poeng å fjerne de gamle sjåførene. For de i aldersgruppen 18-24 år trengs det andre tiltak, som feks mer erfaring, lengre/bedre kjøreopplæring, hva vet jeg.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.