Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Å guri.
Tror du virkelig at overvektige i dag opplever mye at ting blir pakket inn i bomull?
Jeg skal vedde for at dersom barnevernet "pakker det inn" (noe de kanskje også har gjort) så er de noen av de få som ikke er nådeløst "ærlige" i den tro at nedrakking virker motiverende. Eller at stadige påminnelser om hvordan man ser ut vil speede opp vekttapsprosessen.
Jeg er overvektig. Jeg har gått ned en del og er på vei ned resten. Utad er det ingen som kan se om jeg er i ferd med å spise meg opp eller legge om livsstilen. Fortjener jeg et helvete frem til jeg er slank? Tror du ikke at isolasjon som følge av å bli sett, vurdert og fordømt er negativt i forhold til å legge om livsstilen? Isolasjon fører for mange overvektige til mer overspising.
Jeg synes det er veldig synd om dette blir en sak der kroppsrasismen får spillerom. Det er ikke så sikkert at det var det i utgangspunktet.
Å guri. Har vært overvektig selv. En hel del og faktisk (30kg). Er vel kanskje nettopp defor jeg mener som jeg gjør. Det er utrolig belastende og denne jenta klarer ikke dette alene. Vi er voksne å må ta ansvaret selv.
Syntes det blir rart å ta dette så personlig. Et barn har ikke ansvaret selv, det har vi. Sier ikke at det er lett for det, men det er et klart skille her.
Selvfølgelig kan det også være tusen grunner bak. Men jeg har vel såpass tillitt til at BV faktisk har prøvd det meste før de gjøre slike dratiske ting.
|