Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Niesen min ble veid på helsekontroll for et par år siden og jeg ble rett og slett pissed over hvor respektløse noen helsesøstre kan opptre.
Der sto hun. Helt i starten på puberteten og hadde fortsatt litt "valpefett" på kroppen. Og måtte stå der i bare trusa og få "kjeft" for vekta og en belærende tale om kosthold etc. For henne var det ille nok å skulle kle av seg. Å samtidig bli så til de grader ydmyket, ble en utrolig vond opplevelse.
Søsteren min var rasende og mente at dersom helsesøster skulle "ta" noen for dette, så burde helsesøster ha tatt for seg henne som mor på tomannshånd. Ikke en stakkars jentunge som sto i bare trusa og kikket ned i gulvet mens hun prøvde å dekke seg til så godt hun kunne. Jentungen var i en ytterst sårbar posisjon. Hun var ikke mer enn litt lubben og veldig bevisst på det. Slik at det var et strev for søsteren min med å få ungen til å spise frokost og skolemat etc. Det ble ikke akkurat lettere etter den episoden...
Så jeg er litt skeptisk, jeg. Med tanke på at det finnes veldig mange rare helsesøstre der ute.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|