Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 20:20   #1
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Dere som har svart at dere hadde stoppet bilen om det ikke sattnoen inni: mener dere det seriøst?
Jeg hadde blitt flyforbannet om noen hadde skrudd av bilen den gangen vi hadde en bil som stoppet og ikke startet igjen om den ble kald. Jeg bruker forørvig lang tid ved levering.
Nå lar jeg aldri bilen stå å gå lenger.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:34   #2
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Dere som har svart at dere hadde stoppet bilen om det ikke sattnoen inni: mener dere det seriøst?
Jeg hadde blitt flyforbannet om noen hadde skrudd av bilen den gangen vi hadde en bil som stoppet og ikke startet igjen om den ble kald. Jeg bruker forørvig lang tid ved levering.

Jeg kjenner jeg jeg blir både fly forbannet og mer til med tanke på mennesker som utsetter barn (og andre) for en slik fare som en bil som står åpen, i gang og klar for å kjøres er. Da har jeg ikke nevnt miljøaspekteret ved det en gang.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:40   #3
Left
Passiv

Standard

Jeg får faktisk lyst til å røske nøklene ut av tenningen, låse dørene, og kitte nøkkelen til skogs. Hvis jeg først skulle gjort det?
Jeg hadde i k k e lagt dem pent i baksetet.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:43   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

VI hadde en gang en slik bil (rest in peace, Rusthaugen), og jeg har faktisk forståelse for de som lar slike biler stå på tomgang. Det er ikke moro å komme for sent på jobb annenhver dag, eller verre, å ikke rekke barnehagen på ettermiddagen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:52   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

VI hadde en gang en slik bil (rest in peace, Rusthaugen), og jeg har faktisk forståelse for de som lar slike biler stå på tomgang. Det er ikke moro å komme for sent på jobb annenhver dag, eller verre, å ikke rekke barnehagen på ettermiddagen.

Men lot du bilen stå på tomgang hele dagen på jobb da? Jeg kan ikke helt skjønne at bilen skal bli så kald de minuttene man er inne i barnehagen at den ikke starter igjen.

Gammel 10-11-09, 20:56   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, så ikke bare syns du det er greit å la bilen stå på tomgang, du gjør det gjerne lenge også?
Hadde jeg hatt en slik bil hadde jeg nok ringt barnehagen på forhånd og bedt dem stå klare, slik at jeg kunne bruke så kort tid som mulig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:08   #7
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OK, så ikke bare syns du det er greit å la bilen stå på tomgang, du gjør det gjerne lenge også?
Hadde jeg hatt en slik bil hadde jeg nok ringt barnehagen på forhånd og bedt dem stå klare, slik at jeg kunne bruke så kort tid som mulig.

Nå hadde jeg ikke barn i barnehagen den tiden vi hadde den bilen. Jeg hadde muligens satt bilen ett langt stykke unna barnehagen om den måtte gått på tomgang.

Å vel jeg tror ikke personalet er interesert i å komme ut og ta i mot barnet av den grunn.

Gammel 10-11-09, 21:12   #8
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde muligens satt bilen ett langt stykke unna barnehagen om den måtte gått på tomgang.

På den måte forurenset du ikke? Når du satte den langt vekk fra barnehagen, liksom. Da ville sikkert heller ikke noen kunne sette seg inn i bilen og fyke avgårde med den. Lurt!

Gammel 10-11-09, 21:14   #9
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

På den måte forurenset du ikke? Når du satte den langt vekk fra barnehagen, liksom. Da ville sikkert heller ikke noen kunne sette seg inn i bilen og fyke avgårde med den. Lurt!

Sa jeg at jeg hadde gjort det, nei.. Men muligens om jeg måtte latt bilen stå å gå å da hadde jeg selvsagt levert raskt om jeg måtte det.Nå er parkeringen til barnehagen ett stykke unna uansett da så. Men jeg har aldri latt den gå på tomgang hittil og ville aldri gjort detom det ikke var tvingende nødvendig .Jeg liker heller ikke de som lar den gå på tomgang hver dag og de finnes mange av de også.
Jeg snakker om i tilfeller man kanskje ikke har så mye valg om man skal rekke jobb og levere barn.Ikke alltid man får verkstedtime på dagen.

Gammel 10-11-09, 21:28   #10
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Jeg snakker om i tilfeller man kanskje ikke har så mye valg om man skal rekke jobb og levere barn.Ikke alltid man får verkstedtime på dagen.

Jeg kjenner jeg blir litt dramatisk og sier som så at det på mange måter ikke er så farlig om man ikke rekker å komme tidsnok på jobb hvis man kan la vær å utsette andre og deres barn for en slik potensiell dødsfare som bil på tomgang er.

Gammel 10-11-09, 22:21   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Dere som har bil som gå på tomgang, hvorfor har dere ikke motorvarmer?

Det kan jo være mange andre grunner også at en lar bilen stå på tomgang, men jeg tviler på at de fleste har så veldig god grunn i det hele tatt. Til og med når vi har hatt flatt batteri og har måttet starte bilen med startkabler hver gang så har jeg stoppet bilen utenfor barnehagen når jeg skulle hente.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:34   #12
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det kan jo være mange andre grunner også at en lar bilen stå på tomgang, men jeg tviler på at de fleste har så veldig god grunn i det hele tatt. Til og med når vi har hatt flatt batteri og har måttet starte bilen med startkabler hver gang så har jeg stoppet bilen utenfor barnehagen når jeg skulle hente.

Ja, det er jeg jo helt med på, men jeg svarte ut fra at det var fordi det var kaldt, og at bilen var kald, og derfor var vond å starte igjen hvis den stoppet.

Det kan jo være mange grunner til at enkelte velger å la bilen gå på tomgang, og alle er etter mitt hode like dårlige.
Men kald bil, og bil som ikke vil starte fordi den er kald -> motorvarmer.
Poenget mitt var at det var noe det gikk an å gjøre noe med. Da holder ikke tomgangsargumentet gitt.

Og om man aldri tar fly, da kan man forurense så mye man vil?

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 13:25   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har det kommet opp lapper på døra i barnehagen, i tillegg til at det allerede var informert om på foreldremøtet i høst + på websiden. Parkeringen er klin inntil barnehagen, og det er i bunn og grunn ingen årsaker til å holde bilen i gang egentlig. Selv babyer tåler da frisk luft.

Jeg hadde blitt flyforbannet om noen hadde skrudd av bilen den gangen vi hadde en bil som stoppet og ikke startet igjen om den ble kald.

I couldn`t care less.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg vil svært gjerne se dukumentasjon på at det er ulovelig å la en bil stå på tomgang 3-4 minutter med et spedbarn i bilen, på en parkeringsplass, uten bebyggelse i umiddelbar nærhet.
Mitt lensmannskontor syntes ikke dette var å bryte loven nemlig.
Så fram til noen kan finne en dom på dette, så vennligst avstå fra å kalle meg en kriminell.

Du går vel ikke fra en baby i bil?

(da har jeg mange andre ord jeg også kan bruke)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:16   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Du går vel ikke fra en baby i bil?

(da har jeg mange andre ord jeg også kan bruke)

Jo, det gjør jeg.
Og du må gjerne komme med ordene dine.

Men det gleder meg jo at så mange er SÅ engasjert i miljøet.
Det lover jo veldig godt for framtiden, tross sånne miljøsvin som meg.

Når det gjelder Kardemommeloven, om å ikke plage andre, så har jeg såpass mange ganger beskrevet hvorfor det ikke er til sjenanse at min bil står på tom gang, ei heller til noen risiko for hverken barn eller tyveri, at jeg antar at disse hintene ikke er myntet på meg. Veitrafikklovens § 16 har jeg selv sitert, lenger opp og en telefon til mitt lensmannskontor avklarte at jeg ikke bryter loven, men det er mulig den jevne FP bruker innesitter mer kompetane på området enn den lokale lensmannen

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:31   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sitat:

Når det gjelder Kardemommeloven, om å ikke plage andre, så har jeg såpass mange ganger beskrevet hvorfor det ikke er til sjenanse at min bil står på tom gang, ei heller til noen risiko for hverken barn eller tyveri, at jeg antar at disse hintene ikke er myntet på meg. Veitrafikklovens § 16 har jeg selv sitert, lenger opp og en telefon til mitt lensmannskontor avklarte at jeg ikke bryter loven, men det er mulig den jevne FP bruker innesitter mer kompetane på området enn den lokale lensmannen

Men du ser ikke problemene i å kjøre en bil som ikke tilfredstiller de tekniske kravene man egentlig har?

Annen ting blir vel at barnehagens parkeringsplass er å regne som privat grunn, der man også kan sette en del regler.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:36   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men du ser ikke problemene i å kjøre en bil som ikke tilfredstiller de tekniske kravene man egentlig har?

Annen ting blir vel at barnehagens parkeringsplass er å regne som privat grunn, der man også kan sette en del regler.

Bilen burde selvsakt stått hjemme til den var iorden, men etter samtale med verkstedet fikk vi klarsignal til å bruke den, da feilen ikke gikk utover hverken sikkerhet eller bruksegenskaper.

Og jeg gjentar: det er ikke et problem i vår barnehage fordi ventilasjon, parkeringsplass og topografi og plassering av bygninger rett og slett gjør det sånn. Og, da vi brukte en barnehage hvor dette VAR et problem, så respekterte vi selvfølgelig det. Men dette har jeg skrevet noen ganger før altså.....

Gammel 11-11-09, 14:42   #17
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jo, det gjør jeg.
Og du må gjerne komme med ordene dine.

Men er du ikke redd for at det skal skje noe med babyen eller bilen når du ikke er til stedet og bilen står på tomgang da? Hva om det oppstår brann f.eks.? Trodde ikke at det var lov å la barn være alene i bilen jeg, tomgang eller ei.

Sånn generellt om debatten: Vi har heldigvis ikke dette problemet da "parkeringsplassen" til bhg. ikke ligger i umiddelbar nærhet til hverken uteområdet eller bygningen. Jeg vet bare om en mor som pleier å gjøre dette (og hun kjører lilla bil med playboy bunny over hele bakruta etc.- jeg kjenner fordommene øse over meg), men nå er det lenge siden jeg har sett henne også gjøre det. Uansett er det en ufin ting å gjøre. Det er dårlig for miljøet, det er potensiellt farlig for de som ferdes rundt og det er totalt unødvendig.

Gammel 11-11-09, 14:48   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men er du ikke redd for at det skal skje noe med babyen eller bilen når du ikke er til stedet og bilen står på tomgang da? Hva om det oppstår brann f.eks.? Trodde ikke at det var lov å la barn være alene i bilen jeg, tomgang eller ei.

Nei, det er jeg ikke. Skulle jeg vurdet faren for det som så stor at jeg måtte tatt lillebror med inn alltid, ja, så kunne jeg aldri kjørt bil.
Sannsynligheten for at vi skal bli kvestet eller drept på vei til eller fra barnehagen er så mange tusen ganger større, men jeg velger alikevell å kjøre.
Det finnes mange steder hvor jeg ikke lar ungene være alene i bilen, med motor hverken på eller av. Men barnehagen og butikken vår er ikke et av de stedene. Og da er ikke brann eller kidnapping eller min plutselige død årsaken, men stor sansynlighet for at noen vil ta kontakt med barna, evt stjele bilen.....

Gammel 11-11-09, 14:59   #19
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er jeg ikke. Skulle jeg vurdet faren for det som så stor at jeg måtte tatt lillebror med inn alltid, ja, så kunne jeg aldri kjørt bil.
Sannsynligheten for at vi skal bli kvestet eller drept på vei til eller fra barnehagen er så mange tusen ganger større, men jeg velger alikevell å kjøre.
Det finnes mange steder hvor jeg ikke lar ungene være alene i bilen, med motor hverken på eller av. Men barnehagen og butikken vår er ikke et av de stedene. Og da er ikke brann eller kidnapping eller min plutselige død årsaken, men stor sansynlighet for at noen vil ta kontakt med barna, evt stjele bilen.....

Vel. Om bilen hadde tatt fyr og du hadde vært der, hadde du jo kunnet fått ut ungen. Og om det plutselig skulle skjedd ungen(e) noe hadde du jo kunnet hjulpet ham/dem der og da.
Pussig å dra "det er jo så mange farer her i verden"- kortet. Det er utrolig banalt, rett og slett. Alle kan dø når som helst ja. Vi utsetter oss for store farer hver dag ja, men vi vil jo likevel prøve å gjøre vårt ytterste for å unngå det, for å minimere farene. Det er jo ikke slik at fordi verden er så farlig så er det er greit å være generellt uforsiktig?

Gammel 11-11-09, 15:29   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Vel. Om bilen hadde tatt fyr og du hadde vært der, hadde du jo kunnet fått ut ungen. Og om det plutselig skulle skjedd ungen(e) noe hadde du jo kunnet hjulpet ham/dem der og da.
Pussig å dra "det er jo så mange farer her i verden"- kortet. Det er utrolig banalt, rett og slett. Alle kan dø når som helst ja. Vi utsetter oss for store farer hver dag ja, men vi vil jo likevel prøve å gjøre vårt ytterste for å unngå det, for å minimere farene. Det er jo ikke slik at fordi verden er så farlig så er det er greit å være generellt uforsiktig?

Å foreta en risiko analyse er vel så langt fra banalt som det er mulig å komme. Og jeg har, etter å ha vurdert risikoen for bilbrann, kommet til at den risikoen er så liten at risikoen ikke oppveier fordelene med å la lillebror sitte igjen i bilen. At andre vurderer risikoen til å være så stor at det oppveier for ulempene, har jeg ingen problemer med. Men jeg vurderer det altså ikke sånn. Med klare ord: om lillebror skulle omkommet i bilbrann så vil jeg anse det som en uhell og ikke klandret meg selv mer enn jeg ville gjort ved andre uhell.

Svar

Emneord
barn, bilnøkkelvandaler, empati, fp dynamikk, hensyn, miljøsvin, mobbing, omsorg

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.