Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
Det er ingen tvil om at det er bedre at folk går ut og røyker og lukter litt når de kommer inn igjen, enn om de røyker ved bordet. Jeg er veldig lei av at man blander sammen ting når denne diskusjonen kommer opp.
Det lukter fremdeles røyk når de kommer inn igjen - ja. Men det er en vesentlig bedring kontra å røyke inne. Dermed basta. Det er ikke perfekt, det er ikke hundre prosent, men det er bedre. For de fleste er det faktisk bra nok. Javel, mange synes det lukter vondt noen minutter. Men de blir altså ikke syke, det er ikke farlig for de aller, aller fleste. Det sorterer innunder såpass får man tåle.
Hvis vi kan enes om det så kan vi kanskje diskutere konstruktivt rundt parfyme.
Jeg vil i opplysningens ånd, som antagelig er bortkastet på fp siden de fleste her er oppegående, nevne at det er ikke bare parfyme fra eau de cologne som er et problem. Det er parfyme fra sjampoen, fra skyllemiddelet osv. All parfyme. Og dess mer av den, dess større problem. Så de som liker at klesvasken lukter skyllemiddel er med på å gjøre det verre. Jeg er blant disse, for ordens skyld. Jeg overbruker ikke skyllemiddel, men jeg liker at det lukter litt når jeg henger opp tøyet. Jeg henger dog ikke opp tøy når Skvetten kommer på besøk. (Skvett, det som henger der har som regel hengt der noen dager. )
Jeg mener absolutt at det er alminnelig høflighet å avstå fra all parfymebruk når man skal ut blant mange mennesker og når man ikke vet allergistatus på disse. Og jeg mener det burde bli en selvfølge.
Ikke sånn at man ikke kan vaske håret. Ikke sånn at man ikke kan bruke lebestift fordi det er bittelitt. Men sånn at man ikke overskyllebemidler (?) tøy eller overforbruker deo eller standard parfyme. Det vil hjelpe mye for mange. Det vil ikke være nok for Skvetten, men det vil hjelpe en del.
Kommer vi dit så er det skjedd noe. Og man trenger altså ikke, og bør virkelig ikke ta diskusjonen til det mest ekstreme hver eneste gang. For da kommer man ingen vei.
|