Sv: Må skolen være slik som den er nå?
Permanent nivådeling er faktisk ikke positivt for læring i det hele tatt. De svake får ikke noe å strekke seg etter og de sterke elevene kan også lære mye av å måtte forklare for svakere elever. Når det er sagt skal ikke elevene sitte med mange oppgaver de ikke mestrer heller, men det er fullt mulig med nivådeling i et og samme klasserom, med en lærer.
Det som viser seg å være mest positivt i forhold til læring er at elevene selv blir bevisste på sin egen læringsprosess. Det vil si at eleven er med på å sette opp egne læringsmål og kriterier for hvordan de skal nå målene. Jeg opplevde allerede i 2. klasse demotiverte elever som ikke gidder eller ikke orker. Også elever som mestrer på et normalt nivå om de gjør en innsats. På min skole er vi i ferd med å innføre vurdering for læring, som på en helt annen måte enn tidligere innvolverer elevene i deres egen læringsprosess. De skal i større grad en tidligere vurdere sine egne arbeider ut i fra kriterier vi sammen har blitt enige om.
Det andre jeg har tro på er å kontinuerlig kurse og inspirere lærere. Jeg vet at de gangene jeg har vært på praktiske kurs eller på skolebesøk kommer jeg tilbake med nye undervisningsformer som jeg prøver ut i klasserommet. Ved å variere måten jeg underviser på kan jeg nå fram til flere av elevene mine.
Å ha 8 elever per lærer er urealistisk.
|