Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Opprinnelig lagt inn av Tito, her.
Jeg har aldri truffet en eneste som har sagt at de er allergisk mot parfyme eller har en slags intoleranse mot det.
Men som du ser av denen tråden er det veldig mange som har slike allergier eller intoleranser.
Opprinnelig lagt inn av Tito, her.
Skal man bare ta hensyn til de som kan dø eller nesten-dø av allergireaksjoner? Mannen min får store hodepiner og ganske uvel om noen skreller sitrusfrukter rundt ham. Eksamener ved juletider har alltid vært tøffe for ham. Skreller noen en appelsin ved siden av ham på t-banen får han denne reaksjonen, og selv om han ikke dør av det så er det slitsomt. Kattehår får han kløe og rennende øyne av, samt at han blir slått ut av tretthet. Er dette også da helt greit, siden han ikke dør? Hvor mange er det egentlig som har så kraftige reaksjoner på allergier at de dør eller nesten-dør? Og når det er sagt så reagerer mannen min på nøtter også ja og DET kan han få anafylaktisk sjokk av. Allikevel drar han på kino, kjører med fly, reiser med buss og oppholder seg steder hvor han kan eksponeres for disse tingene. Han hverken krever eller forventer at alle skal ta hensyn til hans allergier og ville nok aldri bedt om noen forbud eller restriksjoner. Og han synes ikke at de som har med appelsiner på eksamener er usympatiske.
Hvilken tøff mann du har da. Jeg gjør også alle disse tingene, men det hender at jeg må gå eller blir tatt bort i en ambulanse med ulende sirener og blå lys mens jeg får oksygen. Jeg kan love deg at folk reagerer dersom jeg får et astmaanfall på et offentlig sted eller kanskje særlig på offentlig transport. Det hender ofte at jeg må flytte meg og da ser folk rart på meg. Jeg ber ikke folk ta hensyn til meg som individ men alle de som er rammet for det er flere enn du aner og de fleste av disse ber ikke om annet enn litt forståelse.
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det er jo alltid en balansegang dette, hvor mye flertallet skal jenke seg for de få som sliter. Men det er mye som kan gjøres uten at det koster det fleste av oss noe særlig. F.eks at man lar være å bruke parfyme ved reiser. Det er ikke gjennomførbart med forbud på dette, men det er mange sosiale koder som ikke er lovhjemlet og det går an å endre.
Når det gjelder pelsdyr på t-bane og buss så burde det være sånn at det kun er lov i den bakerste vognen, så kan de som er allergisk sette seg lengst frem. Det hadde hjulpet mye på for de som har sterk allergi mot pelsdyr.
Det er jo få og enkle tiltak som skal til og ikke minst holdningsendringer.
Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.
Jeg er enig i at lovregulering ikke er veien å gå, men det finnes faktisk en del mennesker som følger begrunnede oppfordringer så jeg tror absolutt at det er en løsning. Diskusjoner som denne viser jo at det er folk som ikke har vært klar over problemet men som villig tilpasser seg når det trengs.
Heldigvis er de aller fleste av oss ikke bare interessert i å ta hensyn til andre vi gjør det faktisk også. Det eneste som vil hjelpe på sikt tror jeg er holdningskampanjer som opplyser om hvordan f.eks. parfyme og nøtter kan ha uheldige utfall for enkelte.
|