Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Det finnes så utrolig masse som belastende for mange, enten det er allergier, sosial angst, intoleranse - det er umulig å vite hva man møte på av dette når man er ute på offentlige steder. Det blir en utrolig lang liste man må gjennomgå for seg selv hver gang man går ut a døren om man skal ta hensyn til alle. Det går bare ikke. Man kan selvsagt tenke seg en ekstra gang om før man prøver den ene parfymen etter den andre på seg i taxfree'en før man går på flyet, men å forvente at alle skal avstå fra alle parfymerte produkter går bare ikke an. Unnskyld meg, men det blir bare for teit. På samme linje om man skal alltid ta på seg helt nyvaskete klær i det man går ut døren, i tilfelle dyrehår. Kjenner man noen i omgangskretsen, skal ha selskap eller på annen måte omgås noen man vet ikke tåler noe, er det noe annet.
For meg er ikke parfymefri deodorant nok. Jeg har siden tenårene slitt med ekstrem svetting. Det var så ille at jeg til og med fikk dekket operasjon av staten for å fjerne en del av svettekjertlene. Dette var sosialt plagsomt for meg, og har heldigvis blitt bedre. Det er ikke borte og jeg er avhengig av gode deodoranter for å ikke lukte vondt. Jeg har prøvd parfymefrie deodoranter, og de virker ikke godt nok på meg.
Så jeg kommer ikke til å kutte ut deodoranten min, så sant ikke noen jeg omgås ber meg droppe det når jeg treffer dem. Parfyme ellers bruker jeg veldig sjelden, og kommer ikke til å slutte med det heller så sant det ikke blir et problem for alle. Men jeg tar som sagt hensyn til allergier og intoleranser til folk jeg kjenner og hvis jeg f.eks. skal servere mat til allergikere.