Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-09, 12:02   #1
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Tydeligvis er innvandringspolitikken et hett tema som opptar mange. Det er mange som argumenterer godt både for og i mot.

Det jeg lurer på er om folk her inne vet hva de snakker om? Sitter folk på en tue rundt om i landet og føler ? Eller har folk erfaring, f.eks bor i et område med mange innvandrere og som vet hvilke fordeler og utfordringer det byr på? Har dere barn som går i klasse hvor kanskje halvparten ikke er etnisk norske, eller i en barnehage hvor assistenten ikke snakker så godt norsk? Har dere en datter som presenterer dere for kjæresten sin fra Pakistan, eller en sønn som lirer av seg ord og uttrykk som dere ikke forstår? Lager dere alternativ mat siden poden skal ha barnebursdag og noen av gjestene er muslimer?

Jeg blir bare litt nysgjerrig på hvilket grunnlag folk bygger meningene sine rundt? Har erfaring, kjennskap og kunnskap om innvandrere noe å si for hva vi mener? Jeg er spent på å høre.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:10   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Det jeg lurer på er om folk her inne vet hva de snakker om? Sitter folk på en tue rundt om i landet og føler ?

Jeg for min del sitter på en tue midt på Tøyen og føler at det er egentlig helt normalt at folk er muslimer, og ser nesten flere kvinner med hijab (eller niqab) enn uten når jeg går på butikken. Poden går av ulike grunner ikke på Tøyen skole, men ja, det er klart man tenker på at noen av vennene er eller kan være muslimer når man inviterer til bursdag.

Gammel 13-02-09, 12:13   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må si at man har en rørende tiltro til at alle som søker politiskolen/er politi har et så gjennomtenkt syn på det og at de er så dedikerte til jobben. Jeg tror at det finnes svært mange lite gjennomtenkte-og egnede folk i politiet, inkludert eventuelle muslimer som søker seg dit, som det er til sykepleie-lege-lærer-økonomiutdannelse.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:19   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg må si at man har en rørende tiltro til at alle som søker politiskolen/er politi har et så gjennomtenkt syn på det og at de er så dedikerte til jobben. Jeg tror at det finnes svært mange lite gjennomtenkte-og egnede folk i politiet, inkludert eventuelle muslimer som søker seg dit, som det er til sykepleie-lege-lærer-økonomiutdannelse.

Det er helt sikkert mange politifolk som av ulike grunner ikke egentlig passer så godt til den jobben de har. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å tro at det spesielt skal gjelde muslimer, og da blir det et litt irrelevant poeng å ta med i akkurat denne diskusjonen, synes jeg.

Gammel 13-02-09, 12:45   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er helt sikkert mange politifolk som av ulike grunner ikke egentlig passer så godt til den jobben de har. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å tro at det spesielt skal gjelde muslimer, og da blir det et litt irrelevant poeng å ta med i akkurat denne diskusjonen, synes jeg.

Ja, det var ikke mitt poeng heller, at det gjelder spesielt muslimer, men det var nevnt her at man regnet med at f.eks en person med hjiab hadde et gjennomtenkt syn på omskjæring og at de ellers sikkert var så dedikerte til jobben at interessekonflikt ikke ville oppstå. Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:47   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.

Nei, men man kan gå ut i fra det på lik linje med alle andre interessekonflikter, og ikke regne med at interessekonfliktene til muslimer er flere, større og for dem vanskeligere å håndtere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:49   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, men man kan gå ut i fra det på lik linje med alle andre interessekonflikter, og ikke regne med at interessekonfliktene til muslimer er flere, større og for dem vanskeligere å håndtere.

Tanken var at hvis man ikke kan opponere mot religionen sin når det gjelder hodeplagget, så blir det kanskje enda verre å arrestere en imam?

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 13:18   #8
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

For meg så virker det faktisk som om det er tilfelle.
Det seg være hijab-uniformstilpasninger, bønnerom, halal-mat, forhold til hunder(blindehunder); you name it.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:48   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, det var ikke mitt poeng heller, at det gjelder spesielt muslimer, men det var nevnt her at man regnet med at f.eks en person med hjiab hadde et gjennomtenkt syn på omskjæring og at de ellers sikkert var så dedikerte til jobben at interessekonflikt ikke ville oppstå. Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.

Det er sant at man ikke kan gå ut fra at alle politifolk har et gjennomtenkt syn på alt, men med mindre man mener at dette spesielt gjelder muslimer, synes jeg uansett det er irrelevant å nevne det her.

Gammel 13-02-09, 12:13   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del sitter på en tue midt på Tøyen og føler at det er egentlig helt normalt at folk er muslimer, .

Og jeg for min del sitter på min lille tue i en slumreby et stykke utenfor Oslo. Storebror går sammen med en rekke muslimske barn i barnehagen, og han vil gå sammen med en rekke muslimske barn i skolen. Selv har jeg jobbet i lag med mang ei muslimsk jente, og noen muslimske menn. Aldri har jeg tenkt over at de skulle være noe annet enn mennesker de med. Ja de tror på en annen gud enn den guden jeg (ikke) tror på, og ja de har noen andre skikker enn vi har, men ut over det så er de stort sett som meg og deg.

Gammel 13-02-09, 12:21   #11
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg for min del sitter på en tue midt på Tøyen og føler at det er egentlig helt normalt at folk er muslimer, og ser nesten flere kvinner med hijab (eller niqab) enn uten når jeg går på butikken. Poden går av ulike grunner ikke på Tøyen skole, men ja, det er klart man tenker på at noen av vennene er eller kan være muslimer når man inviterer til bursdag.

Mulig formulerte jeg meg feil - det går kjapt her jeg sitter med baby på armen. Jeg stilte spørsmålet kun av nysgjerrighet, ikke fordi jeg ikke mener at man ikke kan ha en mening om temaet dersom man ikke bor midt i Oslo. Samtidig tror jeg at den erfaring man har med innvandrere også gjenspeiler meningen. Kan gjøre i alle fall.

Jeg bor også i Oslo og i en bydel som har opplevd en eksplosiv økning av folk med annen bakgrunn enn norsk. Det gir mange fordeler, men også like mange utfordringer.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:24   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samtidig tror jeg at den erfaring man har med innvandrere også gjenspeiler meningen. Kan gjøre i alle fall.

Det gjør det vel med det meste her i verden det. Og det er klart, om man har gjennomgående erfaring med at de damene som man har møtt som går med hijab er fanatisk religiøse nek eller om man har erfaring om at de er oppegående mennesker og hijaben "bare" er et hodeplagg har jo selvfølgelig noe å si for om man mener det er ok at politi bruker det.

Gammel 13-02-09, 12:24   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Samtidig tror jeg at den erfaring man har med innvandrere også gjenspeiler meningen. Kan gjøre i alle fall.

Det tror jeg også. (Det skulle jo egentlig bare mangle? Jeg synes i alle fall det er ganske tvilsomt å ikke justere meningene sine etter de erfaringene man har.) Når man bor slik til som vi gjør, så er i alle fall ikke unorsk utseende og påkledning så veldig fremmed eller uvant, og dermed reagerer man kanskje mindre på det. Samtidig så kan selvsagt erfaringer være negative også.

Jeg bor også i Oslo og i en bydel som har opplevd en eksplosiv økning av folk med annen bakgrunn enn norsk. Det gir mange fordeler, men også like mange utfordringer.

Det er klart.

Gammel 13-02-09, 12:27   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vet det, sånn sett et dårlig eksempel.
Jeg burde funnet på noe som omhandlet homofile, eller sex utenfor ekteskap istedetfor.

Men altså, det finnes garantert homofobe norske politi også, eller dem som f.eks. mener at sex utenfor ekteskapet er en skikkelig uting.

Gammel 13-02-09, 12:32   #15
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Men altså, det finnes garantert homofobe norske politi også, eller dem som f.eks. mener at sex utenfor ekteskapet er en skikkelig uting.

Ja, det gjør det. Men hvis man tar den islamske skriftene så seriøst at man dekker til håret sitt, også når man er på jobb som politi, så kan det være man tar andre deler av de islamske skriftene såpass seriøst at man også lar det komme til utrykk under utøvelsen av politi-yrket.
Jeg sier ikke at det er sånn. Men jeg skjønner at folk stiller spørsmålet.
Jeg vet ikke helt hva jeg tror, jeg tror egentlig ikke det er et stort problem.
Det er andre grunner til at jeg er imot hijab til uniformen.

Gammel 13-02-09, 12:28   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg har bodd i et område med flertall innvandrere i noen år, før vi flyttet ut av Oslo før et par år siden.

Gammel 13-02-09, 12:31   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Der er vi nok enige.

Min gamle far, for å dra et litt flåsete eksempel, har f.eks. veldig begrenset erfaring med innvandrere generelt. Hans holdning er (dessverre) at innvandrere, og da spesielt muslimer, er skumle mennesker TM. "Men indere derimot - indere er flotte folk!"

Far har jobbet med endel indere, følt på kroppen at de han har jobbet med har vært hyggelige, arbeidssome karer som pratet norsk. Ergo - indere kjenner han, og de er greie folk.

Gammel 13-02-09, 12:11   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det jeg lurer på er om folk her inne vet hva de snakker om? Sitter folk på en tue rundt om i landet og føler ? Eller har folk erfaring, f.eks bor i et område med mange innvandrere og som vet hvilke fordeler og utfordringer det byr på? Har dere barn som går i klasse hvor kanskje halvparten ikke er etnisk norske, eller i en barnehage hvor assistenten ikke snakker så godt norsk? Har dere en datter som presenterer dere for kjæresten sin fra Pakistan, eller en sønn som lirer av seg ord og uttrykk som dere ikke forstår? Lager dere alternativ mat siden poden skal ha barnebursdag og noen av gjestene er muslimer?

Jeg har vokst opp i sentrumsbydel av Oslo, gått på en skole med mange med ikke-vestlig bakgrunn, jeg bor i samme område nå og sønnen min går i barnehage hvor omtrent 1/3 av barna er somaliske, og over halvparten er ikke helt norske. Vi har ansatte i barnehagen fra Somalia, Peru, Vietnam, Tyrkia, og har hatt fra andre land i Sør-Amerika også, og de snakker norsk i vrierende grad. Sønnen min kan mange ord på somalisk, og spør til tider om maten er halal. Vi serverer halalpølser eller kyllingpølser i bursdager og vi sokner til en skole hvor jeg tror over halvparten av elevmassen er ikke-vestlig. Jeg jobber på Grønland i Oslo og spiser sushi, thai, norsk husmannskost og indisk til lunch. ( )
I tillegg er mangfold noe som interesserer meg, og jeg har vokst opp i en familie som liker å se og møte verden, både hjemme og ute. Så ja, jeg vil absolutt påstå at jeg har et godt erfaringsgrunnlag til å diskutere dette.

Gammel 13-02-09, 12:16   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tydeligvis er innvandringspolitikken et hett tema som opptar mange. Det er mange som argumenterer godt både for og i mot.

Jeg blir bare litt nysgjerrig på hvilket grunnlag folk bygger meningene sine rundt? Har erfaring, kjennskap og kunnskap om innvandrere noe å si for hva vi mener? Jeg er spent på å høre.

Jeg vokste opp i Bygdehelvetet hvor holdningen litt for ofte er "svartingene tar jobbene våre og står og lusker bak hushjørnene med springkniver og dop", og bor nå på et område i Oslo hvor etniske nordmenn er en minoritet, med rundt regnet 97 % ikke etnisk norske på skolen vi sogner til. Jobber i Oslo sentrum, ferdes hovedsakelig i sentrum/på østsiden, jobber med mange som ikke er norske og har også den ikke alltid udelte gleden av å ha et utseende som gjør at de fleste tror at jeg er innvandrer selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:17   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg lurer på er om folk her inne vet hva de snakker om? Sitter folk på en tue rundt om i landet og føler ?

Vi bor på Vålerenga og i juletrefesten på barnehagen ble det servert halalpølser. Vi har naboer fra Sri Lanka og Irak og har noe kontakt med dem, spesielt de fra Irak. Jeg har hatt mange kollegaer fra Sri Lanka, Irak, Iran og første og andregenerasjons pakistanere. Jeg har også venner som ikke er av etnisk norsk bakgrunn.

Jeg har likevel en del fordommer, jeg er f.eks betraktelig mer positivt innstilt til noen som kommer fra Sri Lanka, være seg tamil eller singaleser, enn somaliere f.eks. Men jeg tror jeg er klar over fordommene og bestreber meg på å ditche dem når jeg har med enkeltpersoner å gjøre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.