Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg tror at dess flere hindringer og jo mer privatisert samfunnet ønsker religion jo større og sterkere symboleffekt blir det ut av slike ting. Det kan ha en bieffekt som en del privatreligiøse forkjempere ikke blir glad for.
Jeg tror dette er et viktig poeng, og har kommet til at jeg faktisk har mer sans for den britiske enn for den franske modellen på akkurat dette området; med det franske republikanske prosjektet er alle religøse symboler i utgangspunktet forbudt i offentlige sammenhenger, inkludert det å gå med hijab på skolen. Det kan sikkert argumenteres godt for at dette er prinsippielt riktig, og jeg pleide å mene det selv, men jeg har kommet til at jeg tror den mer pragmatiske tilnærmingen fra Storbritannia gir et lavere konfliktnivå og bedre resultater for samfunnet. Jeg syns ikke Ulvefars forsøk på å stille privatreligion opp mot statsreligion er særlig relevant for dette spørsmålet heller, horvidt man har en statsreligion eller ikke spiller da ingen rolle for om man skal ha en uniformsinstruks som tillater plagg som kan oppfattes som religiøse symboler.
Jeg tror etter å ha lest tråden at noe av motstanden bunner i en form for «fremmedfrykt», eller iallefall motvilje mot ting som er anderledes. Jeg mistenker også at motstanden er større «på landet» enn i byen (mulig det bare skyldes mine fordommer, men det ser iallefall ut til at det er slik i England). London har vært multikulturelt mye lenger enn Oslo, de hadde denne debatten på 70-tallet, og har hatt sikher med turban som politikonstabler iallefall siden 80-tallet, og de har for noen år siden åpnet for bruk av hijab. Erfaringene er, ut fra det jeg har lest før, og det jeg kjapt greier å google nå, gode, og jeg finner ikke noe som tyder på at disse hodeplaggene gjør polities jobb vanskeligere på noen måte der.
Jeg kan rett og slett ikke se noen tungtveiende grunn til at man ikke kan tillate variasjon i hodeplagget til politiuniformen. Men jeg forutsetter naturligvis at norsk politi, i likhet med britisk, sørger for hodeplagg i fornuftig stoff, og med fornuftige festeanordnigner slik at de ikke plagget i seg selv medfører ulemepe eller fare for den som benytter det.
Ben "flame retardant turban, recommended for web forums" Murphy
|