Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 14:37   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Rasjonelt kan jeg jo se at det fins argumenter som tilsynelatende er gode mot å tillate denne endringen i politiets uniformsinstruks, og i lys av hvor mye rasistisk grums som skrives med utgangspunkt i denne saken i Norge om dagen, så setter jeg pris på at flere her har tatt bryet med å formulere saklige motargumenter, men for min egen del må jeg si at jo mer jeg tenker på dette, og jo mer jeg kjenner etter, jo mindre greier jeg å se poenget med ikke å tillate variasjon i hodeplaggene til politiet altså. Jeg syns også at en god del av motstanden her i Norge virker pinlig provinsiell.

Jeg er ingen tilhenger av bruk av hijab i polititet. Om argumentet er så rasjonelt er en annen sak, men jeg synes religionsutøvelse tar altfor stor plass i samfunnet generelt, og jeg synes det er en uting å måtte tilpasse f.eks. uniformsregler av religiøse hensyn. Nå har aldri religion gjennomsyret samfunnet vårt på samme måte som islam gjør der det er utbredt, og det virker kanskje som et billig poeng å kreve at muslimer også må lære seg å skille sterkere mellom jobb og privatliv (hvor jeg mener religionsutøvelsen bør finne sted), men jeg mener dette er en del av integreringen hvor også innvandrerne selv må bidra.

Motstanden mot hijab kan sikkert anses å være pinlig provinsiell, men jeg synes argumentene for bærer preg av misforstått politisk korrekthet som fremfor alt drives av frykt for å bli sett på som intolerant eller hva som verre er. Fra mitt ståsted synes jeg også det er at paradoks at mange av de som sto på barrikadene i blasfemisaken er tilhengere av bruk av hijab i politiet. Mitt engasjement i begge sakene handler om at konservative religiøse krefter ikke skal få lov til å sette dagsorden.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.