Sv: Deres favoritt-muggoster?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Ja takk, begge deler! 
Tja, nå er det ingen eksakte svar på at om du liker den osten så liker du automatisk den neste osv. Men jeg kan liste opp noen som kan være verd et forsøk for deg å prøve.
Jeg vil tro at du kan like brie de meaux, som er en god modnet brie med masse smak. For en litt lettere brie bør du prøve coeur de lion.
Creme de blu er en blanding av cheddar og blåmugg som er overraskende god. Den er ganske mild på smak, men kombinasjonen er fantastisk.
Grottelagret emmentaler og/eller gryuvere (husker ikke helt stavingen her ) er gode fastoster som du nok kan like.
Emmentaleren er forresten nydelig å smelte sammen med litt cheddar. 
Av blåmugg så tipper jeg du kan lige gorgonzola dolce og picante, men jeg vil alikevel anbefale deg å prøve roquefort black label som er den beste "myke" blåmuggen jeg vet. Den er himmelsk, ikke for mild og ikke for sterk.
Andre blåmugger som er verdt utprøving er stilton ring, som er en ost med relativt godt med smak.
Du kan nok og finne glede i en tilsiter. Den lukter grusomt, men ikke la det skremme deg, smaken er knallgod!
Annet som er verd å nevne er Tallegio (dessertost), forest (en røket kremost, som har et annet navn og, men det husker jeg aldri) og ermitage (rød kittost i gate med raclette)...
Hm.. Kommer sikkert på masse mer etter hvert.
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Tror Interference ville kunne ha et interessant måltid med min far: Han jobber i TINE og modner egne oster i kjelleren (i jula hadde vi en edamer som hadde "best før" 2007, og akkurat nå var blitt helt fantastisk!)
"Mugg" i muggost er sopp. Hverken mer eller mindre. Akkurat som gjæren i vin, øl og brød, eller sjampinjongen på pizzaen. Mugg=Gjær=Sopp. Eklere er det ikke. Det "tilsettes" ikke, det er det som gjør osten til noe annet enn en klump melk. "Naturell" eller ikke tipper jeg i de fleste henspeiler på hvorvidt osten er tilsatt smaksstoffer som krydder (karve, dill, osv) i tillegg.
Langmodnet edamer er jo himmelsk! Og modne egne oster i kjelleren må jo være drømmen.
Nei det tilsettes ikke, det "plantes" muggkulturer i osten.
Eller røres om du vil.
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Er det flere sorter Stilton? :domm:
Mja og nei.
Det finnes en (egentlig flere) smørevarianter av Stilton.
Den som kommer i en mørk blå keramikkkrukke er fantastisk god, men veldig dyr.
Ellers så er det jo den "vanlige" litt harde stiltonen.