Sv: Jule-skryte-brevene
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Du kan da vel ikke sammenligne et innlegg man skriver i et diskusjonsforum på nettet og et personlig julekort. Her skriver jeg min mening om saker og ting, det hadde jo vært rart om jeg skulle prøvd å tilpasse den meningen til alle som var her inne. Jeg skjønner atdu synes masseproduserte julekort er OK, men dette var en høyst merkelig sammenligning.
Hvorfor er det en merkelig sammenligning? Når jeg skriver julekort, så skriver jeg og meg og mitt. Det er ingen dialog, i den forstand, men en monolog. Hvis jeg skal fortelle om jobben min, så skriver jeg nøyaktig det samme om jeg skriver til en tante eller en venninne, jeg skjønner ikke helt hva det er jeg skal spesialtilpasse? Jeg skriver uansett ikke veldig personlige ting, med mindre jeg kan unngå det. Jeg hadde nok fortalt at jeg var skilt, men utelatt detaljer fra meklingen og krangling om samvær for å si det slik.
Nøyaktig hva er det du tilpasser i de forskjellige julebrevene? Hvordan du formulerer deg? Graden av personlighet? Hvilke emner du omtaler?