|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
intro
|
![]() Sv: Det siste tabu?
Godt sagt, Bauche - slik føler jeg det også.
![]() |
![]() |
#42 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg tenker såpass enkelt at jeg helst ikke ville være født av noen som ikke ønsket barn.
![]() |
#43 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt for deg og godt for dem, tenker jeg. Ingen mennesker skulle behøve å være meningen med andre menneskers liv.
![]() |
#44 |
Absolut ateist
|
Her er jeg også. Og dette gjelder i aller høyeste grad de som kun ønsker ett barn. Det er så spikret i meg at søsken er viktig at det blir vanskelig for meg å fatte at noen tar det valget, uansett hvor gode argumenter de har. Men det er jo et valg som bare man selv kan ta og jeg har jo ingen problemer med å respektere det. Men virkelig forstå det, det kommer jeg aldri til å gjøre.
![]() |
#45 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Enig. Jeg synes ikke ordet egoistisk er særlig meningsbærende for hverken å velge å få barn eller å la være.
![]() |
![]() |
#46 |
Absolut ateist
|
Ja, det er jo klart at det må være helt tragisk. Men om de innser det når barnet er lite nok, så finnes det jo fullverdige alternativer.
![]() |
#47 |
Guardian of the galaxy
|
Tja... I teorien så gjør det jo det, men om det er noe som er tabu så er det vel å gå for en av de løsningene.
![]() |
#48 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg synes hverken de som får barn eller de som ikke får barn er egoistiske, det er et helt ok valg å ta uansett. Jeg fikk barn sent, og det er klart at det valget provoserer ganske mange altså, og jeg skjønner ikke helt den. At folk som har barn kan bli fyret opp dersom barnfrie legger ut om at det er egoistisk å få barn på denne overfylte planeten skjønner jeg. Men som sagt, det er en del som blir sint på tanken over at folk kan være frivillig barnløse også.
![]() |
#49 |
Absolut ateist
|
Jeg tror at mennesker ofte har mer forståelse i slike saker enn ikke. Men det er for tabu til at det snakkes om. Det er dermed ikke sagt at alle saker som er tabu er noe folk vil slenge drit om. *erfart*
![]() |
#50 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg merker at jeg blir litt sånn: "Er du helt sikker?" - når jeg snakker med folk som ikke ønsker barn. Mer av omtanke enn noe annet, for det er jo så festlig med barn. Men spørsmålet er noe jeg tenker, og ikke sier høyt.
![]() |
#51 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Her er nok jeg også. Hadde ikke vi kunne få barn, så hadde adopsjon vært neste steg. Siden broren min er adoptert og vi "var med på prosessen", så har jeg et forhold til det også. For meg var den "egen-familie-biten" viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Passiv
|
Jeg må si at jeg beundrer de som velger å få flere barn. Selv hadde jeg aldri taklet det ut fra at jeg ikke er helt der at babyer og små barn er det jeg vil fylle livet mitt med. Dermed ble det lett å velge at Plutte skulle bli enebarn. |
![]() |
![]() |
#53 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg skulle aldri ha barn. Niks og nada. Men så fikk jeg lyst allikevel, da. Og jeg angrer jo for så vidt ikke på at jeg har fått barn, selv om livet mitt ble ganske annerledes (vi har definitivt en annen livstil nå enn pre-barn).
![]() |
#55 |
...we have cookies
|
Der var vi. Fikk ikke barn sammen og startet på adopsjonsprosessen. Men når ting ikke gikk helt på skinner og alt dro ut i tid på alle måter, måtte vi gå en runde til med oss selv. Og vi følte begge at vi hadde behov for å leve et liv uten å vente på å bli flere. Det var viktigere for oss å berge oss selv og å klare å ha et godt samliv og et godt liv enn det å få barn. Så jeg er vel frivillig ufrivillig barnløs da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
flisespikker
|
![]() |
#57 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Tja, det spørs vel hvor man bor og hvor gammel man er. En 14 åring i "dalsstroka innanfor" ville sikkert hatt problemer med å kjøre til trening selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
Mannen i mitt liv har forsonet seg med at det ikke blir noen barn på ham. Det har vært en lang prosess men han har kommet til at han heller vil nyte livet sammen med meg enn å få barn. Merkelig men det er mer akseptert at menn ikke vil ha barn av en eller annen grunn. |
![]() |
![]() |
#59 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Det siste tabu?Jeg var frivillig barnløs til jeg var 40, og jeg har gjennom tiden hørt en god del dustete argumenter for hvorfor jeg absolutt burde få barn.
![]() |
#60 |
flisespikker
|
En bekjent av meg (frivillig barnløs, men det er ikke noe hun har pleid å flagge) fortalte meg at hun en gang, tidlig i førtiårene, hadde fått høre fra en kollega at de (noen kolleger) hadde snakket om henne, og var helt enige om at de respekterte at hun ikke hadde fått barn. Hun var jo ikke engang klar over at dette var noe hun burde ha fått tillatelse til fra dem, men ble naturligvis både rørt og glad.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|