Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 10:30   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser at vi tenker litt ulikt på dette: Jeg synes ungene har utrolig godt av å oppleve å måtte vente på noe de ønsker seg. Parkdress skal de selvsagt ha i november hvis det er da vinteren kommer, men å måtte vente en måned på nye ski, synes jeg er noe som barn har godt av å oppleve.

Jeg synes alt for ofte at mine barn opplever å få behovene/ønskene dekket i det øyeblikket (eller helst året før) behovet oppstår, så jeg synes det er helt fint om ungene ikke kan stå på skøyter i desember hvis de gamle skøytene er for små. Det å vente på noe man ønsker seg (eller til en viss grad trenger), er også en viktig lærdom.

Jeg tror kanskje ikke du har skolebarn? Der kan det ofte være slik at det er aktiviteter som skidag og skøytedag som gjør at det er veldig dumt å vente til jul med å få ting.

Måten vi løser det på er at de kan godt få skipakke eller lignende før jul, men da vil vi kanskje ikke bruke like mye penger på julegaven. For da har de allerede fått det de trenger på forhånd. Da blir det kanskje noe litt mer "unyttig" som blir gaven, og da bruker ikke vi 1500 kr på det, liksom.

Mellomstejenta mi ønsker seg noe så inderlig bergans dunjakke, og det får hun til jul. Hun har vinterjakke så hun klarer seg, så da syns jeg det er helt greit å gi det til jul. Vi ser altså an om nyttige gaver kan gis til jul, eller om det er mest fornuftig at de får det før.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.