Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
Dette er jo det samme som Schenken sier i A-magasinet. De opplever det som en viljestyrt tisssing, ikke bare en mann som tisser på seg, som de nok har opplevet mange ganger før, og andre kroppsvesker og det som verre er.
Men at noen trekker ned buksa og tisser på dem bevisst, opplever de nok ikke så ofte. Og det er nettopp her feilen til ambulanseperseonellet ligger. Det ser bare ut som en viljestyrt tissing. Om det var en hvit mann som hadde tisset på dem med vilje tror jeg fortsatt de hadde blitt forbanna.
Dette smaker litt av å finne seg en unnskyldning i ettertid, synes jeg. De visste at han hadde slått seg kraftig i hodet (jf sitatet «Men det er greit, han var kaldsvett og bleik, og om han har slått bakhue når han har gått i bakken, og han har hatt cerebralt... det, han kaldsvetta og lå der og ynka seg og alt mulig sånn, og plutselig reiste han seg opp og pissa på oss da, men politiet var også inneforstått med at det var et ordensproblem, at vi vil ikke ha han i bilen når han pisser på meg på gjøres...»).
Det som de i ettertid kaller «viljestyrt tissing» er minutter etter hendelsen:
Sitat:
«Han skal vi ikke ha i bilen. Når han pisser meg på bena, der går grensa. Uansett hvor hardt slag og tennene hans har gått.»
Her er lydopptak fra hendelsen:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article1746550.ece
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Slik jeg har sett beskrivelsene av denne saken, fra både vitner og ambulansepersonellet, så var det mange folk rundt. Og vitnene har vært misfornøyde med at ambulansepersonellet overså dem. Og ambulansepersonellet "lukket dem ute".
Og da tenker jeg - hvis du skal gjøre en jobb som krever konsentrasjon, og rundt deg står 20 mennesker og kakler på mer eller mindre norsk, og alle skal fortelle deg noe - greier du da å BÅDE gjøre en god jobb OG svare alle sammen høflig og profesjonelt? Jeg tenker også at risikoen for å gjøre feil øker når man er omringet av folk som "vil noe". Vitnene burde latt ambulansepersonellet gjøre jobben sin, og en eller to kunne bistått med å fortelle hva som hadde skjedd. Så kunne de andre i grunnen holdt seg på avstand. Skal vi dermed legge skyld på vitnene? Eller skal vi innse at de var ute av seg og "ville noe" alle sammen bare fordi de mente det var riktig? Innse at vitnene også handlet feil?
Alle gjør feil, og risikoen øker hvis man blir veldig distrahert.
Lydopptakene i ettertid viser at de har fått med seg at det var en tilskuer som jobbet i helsevesenet. I stedet for å dra av gårde irriterte fordi Farah hadde tisset på en av dem, kunne de tatt seg ett minutt med denne personen og fått et bedre bilde av det som skjedde og Farahs skader.