Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.
Nå har jeg lest kronikken og jeg hvis dette er måten mange oppfatter det norske samfunnet synes jeg det er fryktelig trist. Dette er harde ord fra Ali Farah og dessverre ligger det nok mye sannhet i det. Men som flere har skrevet blander han i mine øyne to saker: effekten av heksejakt i media på den ene siden og systematisk rasisme på den andre siden. Som så mange andre saker har også denne saken mange ofre.
Sannhet? Hvor? Her?
Sitat:
«White trash democracy» er et papirhelvete som dere kaller sosialdemokrati. Et sosialdemokrati som skal innebære rettssikkerhet. Men som jeg og mange av mine brødre og søstre vet ikke gjelder for oss.
Sitat:
Fortell meg når en svart mann har fått oppreisning fra en hvit mann som med vilje har slengt dritt og frekkheter og brukt byråkratisk eller fysisk makt? At det så godt som aldri skjer på papiret, betyr ikke at det ikke skjer i virkeligheten. For dere dokumenterer jo bare det dere har interesse av å dokumentere.
Sitat:
Norge har mer enn nok penger til å brødfø sin egen nasjon. Likevel har dere laget et system som gjør det vanskelig å ta seg av sine kjære, og dere velger å sette deres eldre på en skraphaug dere kaller gamlehjem.
Sitat:
Vårt syn på sammenhengen er at dere ved våpenproduksjon, distribusjon, hvitvasking og kapitalisering, sørger for at dere har kontrollen på hva som produseres, distribueres, effektiviseres, men ikke verbaliseres. Dere lager retningslinjer og profiterer på kriser og kriger som dere fortsatt organiserer og finansierer i Asia og Afrika. Ansetter dere selv i NATO, FN, EU og EØS - millionvis av byråkrater og korrespondenter for å opprettholde dette systemet.
Gjemmer dere med bistand, hjelpeorganisasjoner, røde kors med mer. Ikke for at dette ikke er bra i seg selv, men den dekker over hva som må fram i lyset. Og slik opprettholder dere troen på at den hvite mann er snillere og mer godhjertede enn oss afrikanere. Jo da, det hender dere i en og annen avdeling ansetter en og annen kolonial etterkommer i dette enorme apparatet deres. Men i de fleste stillinger og i hvert fall viktige stillinger, ansetter dere, dere selv.
Sitat:
Jeg trodde en rettsstat betydde at så lenge man oppførte seg pent, skulle man få samme type respekt og omtanke fra staten, og at hvite drittsekker ble behandlet på lik linje med svarte drittsekker? Men dere har jo alle en onkel, kompis, foreldre og søsken som enten jobber eller kjenner noen i systemet, eller dere jobber i systemet selv.
Jeg har sakset de avsnittene som jeg mener går direkte på samfunnskritikk og ikke på personen Shjenken.
Er det slik samfunnet vårt er? Har noen av dere opplevd å flyte igjennom både det ene og det andre fordi dere hadde en "person på innsiden"? Slipper nordmenn unna med korrupsjon og kameraderi?
Jeg mener dette er helt feil. De aller fleste av oss får aldri noen som helst fordeler av bekjentskaper, hudfarge eller hva det nå måtte være. Jeg tror ikke en gang at de fleste kjenner seg igjen i påstandene om "penger nok".
Jeg tror derimot at dette er det sinte Farah tror. Han går rundt og innbiller seg at alle HVITE nordmenn har det så himla mye bedre enn han sjøl. At det er bare stakkars han (og hans brødre og søstre) som utsettes for urettferdighet og som må jobbe for pengene. Alle vi andre er bare noen bortskjemte hvitinger som soser oss gjennom livet.
Og jeg tror faktisk at ganske mange mennesker av innvandrerbakgrunn innbiller seg det. De tror at vi ikke trenger å jobbe. At vi er sykt rike. At vi er ekle og egoistiske. Det er kanskje derfor man har problemer med at innvandrere forsøker å "snylte" - for innvandrerne tror vel at det er sånn det skal være.
Men de tar feil. Og det er ikke rart at fremmedfiendtligheten øker når sånne som Farah får lov til å få sånt på trykk.
|