Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-08, 12:19   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

For deg er det opplagt, fordi du er en smart og empatisk ung dame, og dessuten har dette temaet vært oppe opptil flere ganger på FP, så det er ganske mange her som er spesielt bevisste på dette. Men i Den Virkelige Verden er det likevel ganske vanlig at E-er oppfatter introverte som sære og sjenerte og tror at de trenger å mases på og "dras med på ting" og at de bare må ta seg sammen og kaste seg ut i spotlighten, eller hva det nå var Scarlett tjatret om. Og som Toffen og flere andre har vært inne på, er det ganske vanlig også blant I-er å ikke helt skjønne denne forskjellen før man blir gjort oppmerksom på den. (Noe som kan være uheldig både for selvoppfatningen og for hvordan man opplever E-er man treffer på.) Det er en veldig vanlig feiloppfatning å tro at folk innerst inne er helt like, og tror man virkelig det, kan man plage folk ganske grundig uten annet enn de aller beste hensikter. ("Be Like Me disease" kalte de det for på en INFJ-mailingliste jeg pleide å være aktiv på.) Så det kan være veldig nyttig å fortelle folk (her: "folk generelt", ikke "alle i verden, spesielt DU!") at det finnes slike grunnleggende forskjeller på folk, og at dette dessuten er Helt Greit.

Sånn generelt er jeg enig i at slikt burde være opplagt. Sunn fornuft og alminnelig folkeskikk, og alt sånt. Det er bare det at hverken fornuft eller folkeskikk er fullt så utbredt som man ofte kunne ønske seg. Ikke alltid fullt så sunn, heller.

Det er helt riktig det du skriver her. Men Be Like Me-disease går ikke bare på introverter vs ekstroverter.

Det skjer nå rett som det er at man oppdager store forskjeller mellom folk, jeg har opplevd at folk kan bli i stuss over at jeg f.eks ikke liker overraskelsfester og blir irritert om noen organiserer slikt, og at jeg faktisk ikke setter spesielt pris på komplimenter fra pasienter.

Det er kjempevanskelig å virkelig godta at andre faktisk synes noe helt annet enn seg selv, og noen gjør det jo, mens andre bare nekter for at forskjellen finnes.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.