Sv: Lukket brukergruppe for slankerne?
Jeg har tenkt litt på dette, og ser argumenter både for og mot. Siden for-argumentene er nevnt, og kanskje er mer åpenbare, presenterer jeg noen motargumenter - jeg er ikke sikker på hvor jeg ender opp selv, altså, så dette er bare momenter å tenke på:
- En lukket slankegruppe kan bli veldig slanke-/kroppsfokusert, og det er kanskje lettere for at man hausser opp hverandre på vekttap spesifikt, siden dette er så lett å måle og sammenligne. Det kan bli et usunt fokus, og da mener jeg både helsemessig og "kulturmessig" usunt. (Jeg synes egentlig det at du/dere umiddelbart mener at dette skal være en slankegruppe er litt skuffende, og bekrefter litt den redselen; en gruppe om vekt- og spiseproblemer generelt ville være mer inkluderende og egentlig passe bedre inn i FPs profil. Det er ikke alle som har vekt- eller spiseproblemer som trenger eller ønsker å slanke seg.)
- Gruppen kan trekke til seg nye brukere som primært er opptatt av slanking og ikke av resten av forumet. (Det spiller kanskje ikke så stor rolle for dem som ønsker seg en slik gruppe, men er klart relevant når admin skal vurdere om de ønsker dette.)
- Det finnes mange nettsteder og nettfora som primært dreier seg om slanking. Hvis slankeunderforumet skal være lukket, og kanskje også kommer til å få nye brukere som ikke er aktive på resten av FP, blir det nesten som et separat forum, og da passer det kanskje bedre å ta den aktiviteten på et dedikert slankeforum?
- Hvis det ikke er meningen at gruppen skal være åpen for nye brukere (man kunne tenke seg at man begrenset inntaket til dem som er i MI for å unngå "rene slankebrukere"), blir det en forholdsvis liten gruppe. Jo mindre gruppen er, jo lettere er det at de som roper høyest styrer kulturen, diskusjonen og miljøet. Det er ikke gitt at det er det som gir den beste grobunnen for god diskusjon.
- En av grunnene til at ting fungerer så bra på FP, er at mange tydelige og ofte uenige personer er med på å balansere diskusjonen. Denne fordelen forsvinner med et lukket forum, og da er det kanskje ikke så stort poeng å ha slankeforumet akkurat her.
- FP er et diskusjonsforum, med ganske stor takhøyde for uenighet og krangling. Et slankeforum trenger kanskje primært en snill og støttende tone. Kanskje det kan være vanskelig å kombinere disse to?
- Når et underforum lukkes, går resten av forumet glipp av diskusjoner og innspill som kan være både nyttige og opplysende. Hvis alt slankeprat forsvinner inn dit, mister både hovedforumet og dette underforumet en stor del av muligheten for å justere og balansere diskusjonen.
Som sagt, dette var bare noen tanker. Jeg ser mange grunner for et slikt underforum også, altså. Men for min egen del tror jeg jeg har landet på at om jeg skulle ha et slankeforum, ville jeg foretrekke et som ikke var en del av FP.
Sist redigert av Skilpadda : 26-06-08 kl 00:29.
|