Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg kan ikke se for meg å gjøre det nei, men det henger jo også sammen med hva barnet mest sannsynlig ikke finner seg i selv. Men jeg skjønner fremdeles ikke hva som er galt i prinsippet. Hvis skolen ligger to kilometer unna, er det da bedre å kjøre barnet i bil enn å trille det i vogn? Hvis sistnevnte er akspetert av både barnet selv og skolekamerater? Er sykkelsete akseptert? Sykkelvogn? Påhengssykkel? Er tralle mer akseptert?
Siden du vil tilbake til hovedinnlegget så var det heller ikke snakk om til og fra skole, men en ferietur ingen aner hvordan de aktuelle familiene skal bruke. Man kan ikke nødvendigvis ta utgangspunkt i seg selv og regne med at det gjelder for alle andre.
I tillegg regner jeg ikke med at HI vet nøyaktig hvor gamle disse barna var, i vår barnehage er Glitterbarnet på tre høyere enn en av seksåringene.
Jeg syns problemstillingene rundt den dagligdagse transporten har minimalt med ferieturer å gjøre.
I det daglige velger de fleste det som er praktisk for dem. Har man lang avstand og bil, så bruker man bil. Har man ikke bil så må man reise kollektivt, gå eller sykle. Det oppfordres til at barna skal gå selv til skolen, men realiteten for de fleste småskolebarn er at de går på SFO, og derfor blir levert og hentet av foreldrene.
Ut i fra min kjennskap til skolebarn vil jeg helt klart si at for en førsteklassing å bli transportert i barnevogn, sykkelsete eller sykkelhenger - så er dette ikke sosialt akseptert. Vi sliter med at vår 2. klassing syns det er flaut å sitte i barnesete i bilen - for "alle andre" sitter jo på pute, eller med ingenting i det hele tatt.
Likevel mener jeg at en frisk 5-6 åring (både førsteklassinger og mindre) er i stand til å gå 2 kilometer. Mer også, de aller fleste. Problemet med transport til skolen er at de går litt sakte, så blir det 3 kilometer bruker de jo veldig mye tid. Hvis foreldrene velger å bruke vogn til barn siste året i barnehagen fordi de mener at barnet ikke kan gå 2 kilometer, da mener jeg at de gjør barnet sitt en bjørnetjeneste.
|