|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#11 |
Live and let live
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Jeg som flere her ville heller valgt overvektig. Som veldig undervektig er man nærmere graven enn en veldig overvektig.
Jeg tror virkelig ikke at de fleste undervektige sliter med manglende interesse for mat altså. Å streve og streve etter å finne noe som gjør at en ligger på seg, som gjør at man kan yte bedre, som gjør at man ser friskere ut, at man får formene en ønsker seg osv. kan bli ganske altoppslukende og frustrerende (og det er jammen også veldig frustrerende å slite med å få i seg mat også, sitte å presse i seg mat fordi en vet en må, selv om en brekker seg).
Jeg er litt usikker på hva du ønsker å si her? At praktiske ulemper er det eneste som teller? Jeg har ingen problemer med å se at det må føles veldig ille å ikke passe i stolseter og alle de hindrene overvektige kan møte. Men selv om det er tøffe ting, så er det vel ikke så vanskelig å sette seg inn i det at det kan være veldig tøft å være gjenstand til negativ oppmerksomhet enten det skyldes at man ser ut som et skjelett, eller det skyldes at man er overvektig, at det er kjedelig å ikke kunne finne klær som passer kroppen ens enten man blir videresendt til en stomotebutikk eller en barnebutikk (som forøvrig heller ikke alltid passer hverken stilmessig eller passformmessig, for kroppen endrer seg jo faktisk når en får barn selv om en er undervektig), at det er kjedelig at folk følger med på og kommenterer det en spiser, enten det er fordi man er overvektig eller undervektig osv.
Det kalles ikke tresmak i baken når en undervektig får vondt og blir sliten av å sitte på harde stoler i mer enn ett minutt.
Og vi undervektige er de slemme skyldige til at alle andre har lavt selvbilde og ikke føler seg god nok, og burde egentlig gjemme kroppene våre og holde oss unna sosiale settinger slik at ingen blir ukomfortabel.
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|