Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-07, 13:12   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Selvfølgelig får folk pynte når de vil, men jeg blir alltid litt irritert når jeg ser pyntede juletrær i private hjem alt i midten av desember. Det ødelegger litt min egen advents/julestemning. Men så lenge jeg slipper å se det, så bryr det meg midt bak.

Jeg er vokst opp med en veldig ritualisert og regelbunden julefeiring og elsker det. Adventstid er adventstid, og da er det adventspynt som gjelder: adventsstake, lilla blomster og pynt som min fine gamle adventsengel. Treet (og huset forøvrig) pyntes lille julaften eller dagen før vi reiser bort hvis vi skal det, og når jula ringes inn klokka fem på julaften, ønsker alle hverandre god jul (ikke før - jula starter da etter våre tradisjoner (og kirkas)). Treet og pynten er i hus til trettende dag jul - eller hellig tre kongersdag som det vel heter. Min mor brenner et trearmet helligtrekongerlys den dagen, og det er en fin markering på at jula er slutt. Jeg må innrømme at vi av og til har hatt treet stående til 20. dag jul fordi vi alltid blir så glade i det, men det er "hjemmel" for det i norske juletradisjoner også.

Romjula er den beste delen av jula, synes jeg. Julaften er ofte er litt stressende (har stor familiejul - gjerne med 20-30 mennesker), og liker de lange frokostene juledagene best av hele julefeiringa. Når det gjelder juletrefester, så er det jo greit at de legges på et tidspunkt når folk har tid - dvs i januar.

Sist redigert av Tangina : 06-12-07 kl 13:13. Årsak: Underlig skrivefeil.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.