Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Filosofi (transperson som eksempel)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-24, 14:33   #34
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filosofi (transperson som eksempel)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men My, jeg synes ikke noen i denne diskusjonen har sagt at dette må man overhodet ikke finne på å si?

Jeg synes, som Tally er inne på, at det som ofte skjer, er at noen forteller om ting som kan være uheldige eller irriterende, sånn at det kan være greit å ha det i bakhodet, eller følge litt med på hvordan samtalepartneren svarer på det man sier, og så reagerer andre som om de har blitt fortalt at man «aldri kan si noe som helst». Og det synes jeg er synd, for da ender ofte diskusjonen som svart-hvit, selv om det ikke var det som var poenget i utgangspunktet.

Nei, det synes ikke jeg heller, og det sa jeg vel heller ikke. Men det oppfattes ofte slik tror jeg, sånn generelt. Det som er ment som tips til noe som kan bli tatt ille opp blir oppfattet som "forbudt". Mange blir veldig redde for å si noe feil, derfor lar de heller være å si noe. Særlig hvis man får slike tilbakemeldinger som him får i denne tråden (og kanskje ender med å ta en pause fra FP) dersom man sier noe feil, eller ikke engang sier det, men bare kommer med et tenkt eksempel på noe man kunne si, i dette tilfellet.

Også må man ha i bakhodet hvor ulikt det kan være individuelt, når det gjelder hvor interessert folk er i å forklare annerledesheten sin. Noen vil helst at folk spør direkte, og at de kan avmystifisere hele greia først som sist, andre ønsker at de heller kunne snakke om alt annet, som er mye mer interessant, og ønsker ikke å fokusere på akkurat det. Og det er nettopp det du også er inne på, det å følge med på hvordan samtalepartneren svarer og reagerer. Ikke alle reagerer likt på det samme.

Min far er ekspert på å vedta "sannheter" om hvordan folk reagerer, basert på uttalelser fra en person. "Jeg snakket en gang med en kar som satt i rullestol, og han sa at ..." og dermed er det noe som gjelder for alle rullestolbrukere, i all framtid.

Sist redigert av My : 15-01-24 kl 15:12.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.