Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Men det er da virkelig ingen naturlov. Det er sånn fordi vi har bestemt at det skal være sånn. Eller snarere latt det bli sånn. Det må jo faktisk ikke være sånn.
Det må ikke være sånn, men jeg tror også at det er konkurransebiten som faktisk motiverer og driver de alle fleste som driver med idrett. Hvis de ikke får konkurrere så forsvinner også interessen for idretten. De aller fleste synes jo at konkurransene er gøy. Jeg har to helt ulike barn der. Min eldste skjønte ikke vitsen med å være med på en idrett hvis hun ikke fikk konkurrere. Gikk på breddeturn, der hovedfokus var å ha det gøy, fra hun var 5 til hun var 8-9. Hun kjedet seg og sluttet også i en periode, men begynte igjen. Hun var ikke der for å leke og fjase rundt, hun ville lære, og hun ville bli god. Først da hun ble tatt ut på konkurransepartiet ble det virkelig gøy, og høydepunktet var konkurransene. Hun sluttet riktignok på grunn av det sosiale, som ikke var bra, og som det dessverre ble jobbet alt for lite med. Det sosiale er selvsagt også en svært viktig del av idretten, også individuell idrett.
Min yngste har aldri likt å konkurrere. Hun gikk på judo, og syntes kampene var gøy, men uavhengig om hun vant eller tapte. Da hun kom opp i alderen hvor det ble kåret vinnere, man gikk videre fra innledende runder til finaleomganger etc, så hadde hun ikke lyst mer. Hun fant riktignok en fysisk aktivitet helt uten konkurranse og kåring av vinnere, da hun begynte med sirkus, og det var en velsignelse. Heldigvis liker hun å opptre, men alle gjør jo ikke det heller.
Jeg er som henne, som sagt, jeg har aldri likt å konkurrere. Men mitt inntrykk er at det slett ikke gjelder de fleste som driver med idrett. De fleste som driver med idrett blir trigget av konkurransene. Det jeg savner er alternativene til dette, ikke at man skal fjerne konkurranseelementet fra idretten generelt. Da tror jeg nok man ville miste utrolig mange flere enn man vinner.