Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
JOg mens vi er på miljøområdet, så håper jeg at SVs forsvar av gidftdumping i fjorden ikke vil slå alvorlige tilbake på partiet; ikke fordi jeg bryr meg om SV, men det ville jo være fint om de ensidige rapportene til forsvar for dumpingen er riktige, og vi ikke får stor spredning av PCB i fjorden.
Ben "avstår fra fisk og bading inntil videre" Murphy
Vel. Vi dumper ikke. Vi deponerer. Og det er ikke "ny" gift som deponeres, det er den samme giften som har vært der alltid som nå graves godt ned.
Det graves et kjempedypt hull, sjøbunnen skrapes og dritten puttes nedi hullet. Oppå der legges det grus og greier som holder giftmassene stabile.
Alternativet ville vært å hente giften opp og lagre den på land. det er ingen god idé, ettersom giften da kan sive ned i grunnvannet. Dessuten er det ikke noe fornuftig sted å kunne lenaddeponere massene. Ettersom denne metoden ser ut til å kunne fungere, vil den kunne brukes i alle de andre giftige fjordene i Norge. Og det er jo fint.
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Viktig for meg:
- Full barnehagedekning, (...) Flere flexitid-barnehager (Vi er MANGE som jobber skift og uregelmessige arbeidstider i samfunnet, men det er svært få barnehager for barna våre hvor det er litt mer fleksibel åpningstid)
- Gode skoler i nærområdet. Kraftig opprydning i skolen. Høyere lønn til lærere (...).
- Staten selv må bli mer involvert i miljøbølgen som brer seg over land og strand. (...)
Myndighetene må gjøre det enklere for folk å velge miljøvennlig. Det er latterlig at det koster mer å velge miljøvennlige produkter/tjenester.
(...)
- Fjern sykehuskøene! (...)
- Lavere skatter og avgifter på noe, men ikke på alt.
- (...)alkoholprisene skal og vil jeg klage på. Jeg elsker vin. Vin er for dyrt i Norge. Vinmonopol og dyre priser hjelper ikke på å få ned folks forbruk.
- Avskaff monarkiet.
1) Det er ett parti som har jobbet jevnt og trutt og som snart er i mål med barnehagedekningen, og det er SV. Det hadde ikke vært nær full bhg-dekning i Norge om det ikke var for SV. Å ha barnehager med fleksibel åpningstid slik at det passer skift/turnus-arbeidere er defintivt noe som SV er for. Kvalitet i barnehagen er viktig, at det skal være et trygt og godt tilbud med gode medarbediere, trygge ute- og innearealer og krav til arbeidsmiljøet. SVs barnehagepolitikk (oppsummert)
2) Skole: SV er tilhenger av en skikkelig god offentlig skole for alle, som gir alle barn muligheter til å gjøre det aller beste de kan ut av livet sitt. Uavhengig av hvilken bakgrunn og hvilke foreldre ed har. SV kjemper for å stanse forfallet i skolen, både når det gjelder bygg og personale. Lønnsmessig har lærerne det ikke så verst, de har tross alt ikke SÅ lang utdannelse og grunnlønna er ikke gal. Men Clemets krav, som tydelig avspeiler at Høyre tror lærere er dumme og late og bare har ferie, medførte en forverret arbeidsdag for lærerne, og maks krav til hvor mye de måtte gjøre på skolen etter undervisningstid. Å forutsette at lærere er uforberedt og ikke jobber så sant man ikke tvinger dem er ikke akkurat så motiverende. Å rekruttere motiverte og faglig dyktige folk til yrket er selvsagt kjempeviktig! Til dem som måtte tro at SV ønsker en kosemosetulleskole: les her!
3) Miljø. SV er miljøpartiet fremfor noe. Og vi ønsker å gjøre det lett for innbyggerne å ta gode miljøvalg i sin hverdag. Vi ønsker å ta ansvar på hjemmebane og belønne klima- og miljøvennlige valg. Bedre kollektivtilbud, høyhastighetstog, kildesortering i hele landet, støtte til økolandbruk og økologisk omlegging, osv. Jeg mener personlig at man også skal avgiftsbelaste usunne og miljøfiendtlige varer og subsidiere de sunne og miljøvennlige. Her er SVs Klimapolitikk
og SVs miljøpolitikk finner du her.
4) Jeg kan for lite om sykehuskøer, men jeg skal prøve å finne ut av det.
5) Skatter og avgifter handler om rettferdighet. Det er utjevning. Rett og slett. Og jeg tror det er få som noensinne kommer i pluss i fht hva de får igjen far fellesskapet i fht hva de yter. Bare se på oss her inne på FP. Vi har fått årevis med utdannelse (snittet her inne er vel rundt 16-17 år på skolebenken, helt gratis), vi har fått studiefinansiering, foreldrene våre fikk barnetrygd for oss, vi har fått all hjelp vi har trengt helsemessig på sykehus og i fht svangerskaps- og fødselsomsorg, vi får barnetrygd, svangerskapspermisjon som er helt på topp av det beste i verden, noen får kontantstøtte, noen får arbeidsledighetstrygd, sossialstønad, overgangsstønader og hva_har_du.
I fht bidraget vårt, er vi på pluss, definitivt! Man gir etter evne og får etter behov.