Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg må bare gi en kommentar i forhold til dette med billig vin. Dersom senker alkoholprisene øker antallet mennesker med rusproblemer. Jeg synes alkoholprisene i Norge er ganske passe. De fleste har råd til en flaske eller to i uka, dersom de ønsker det. Personlig synes jeg det er trist og tragisk at folk legger så vekt på egne interesser når det gjelder ønsket om billigere alkohol, og gir bengen i at det fører til økt avhengighetsproblematikk, og alt det koster sosialt og i kroner og ører. Vi kan heller ikke uten videre sammenligne alkoholprisene via en valutakalkulator. Man må ta hensyn til lønnsforskjellene, i tillegg til de velferdsgodene vi faktisk får gratis her i Norge (alt fra fødselspermisjoner til legebehandling.) Det er viktigere for meg å få en ordentlig fødselspermisjon, enn at vinelskere skal få billigere vin. Jeg er ingen økonom men antar at dersom man regner litt nøye på det, er ikke alkoholen så dyr i Norge allikevel. Og dersom man må bruke 200,- ekstra for fire flasker vin i måneden sammenlignet med enkelte naboland, synes jeg det både etisk og politisk er et av de minste problemene vi har å rutte med.
Jeg gir selvsagt ikke beng i at folk havner i uløkka pga. rusproblemer. Allikevel mener jeg at folk har ansvar for sitt eget liv og at det er uahengig av om en pils på restaurant koster 30,- eller 80 kroner, og dermed mener jeg at rusproblemene ikke øker ved rimeligere alkholpriser, men forbruket blir tvert i mot mer kontrollerbart og antakeligvis vil smugling, hjemmebrenning og annen kriminell aktivitet minske.
Selvsagt synes også jeg at gode velferdsordninger er langt viktigere i den store sammenhengen enn billig vin og sprit. Jeg kjøper vinen min uansett jeg.