Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 12:50   #11
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må bare gi en kommentar i forhold til dette med billig vin. Dersom senker alkoholprisene øker antallet mennesker med rusproblemer. Jeg synes alkoholprisene i Norge er ganske passe. De fleste har råd til en flaske eller to i uka, dersom de ønsker det. Personlig synes jeg det er trist og tragisk at folk legger så vekt på egne interesser når det gjelder ønsket om billigere alkohol, og gir bengen i at det fører til økt avhengighetsproblematikk, og alt det koster sosialt og i kroner og ører. Vi kan heller ikke uten videre sammenligne alkoholprisene via en valutakalkulator. Man må ta hensyn til lønnsforskjellene, i tillegg til de velferdsgodene vi faktisk får gratis her i Norge (alt fra fødselspermisjoner til legebehandling.) Det er viktigere for meg å få en ordentlig fødselspermisjon, enn at vinelskere skal få billigere vin. Jeg er ingen økonom men antar at dersom man regner litt nøye på det, er ikke alkoholen så dyr i Norge allikevel. Og dersom man må bruke 200,- ekstra for fire flasker vin i måneden sammenlignet med enkelte naboland, synes jeg det både etisk og politisk er et av de minste problemene vi har å rutte med.

Jeg gir selvsagt ikke beng i at folk havner i uløkka pga. rusproblemer. Allikevel mener jeg at folk har ansvar for sitt eget liv og at det er uahengig av om en pils på restaurant koster 30,- eller 80 kroner, og dermed mener jeg at rusproblemene ikke øker ved rimeligere alkholpriser, men forbruket blir tvert i mot mer kontrollerbart og antakeligvis vil smugling, hjemmebrenning og annen kriminell aktivitet minske.

Selvsagt synes også jeg at gode velferdsordninger er langt viktigere i den store sammenhengen enn billig vin og sprit. Jeg kjøper vinen min uansett jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.