Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?
Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.
Jeg steker vanligvis brødene i ca 40 minutter ved 220 grader. Kanskje cluet er å ha litt lavere temperatur og heller ha lengre steketid når man bruker såkalt "helledeig"?
Du har jo bolle/rundstykketemperatur, menneske! Brød: lang tid,lav temp, rundstykker og boller, kort tid, høy temp. 
Jeg hever deigen først, ja.
1 kilo grovt mel i blanding (300 g. fint/fibra, 300 g grov hvete, 300 g grov rug, 100 g havregryn og en neve av hhv linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og gresskarfrø, 1 ss havsalt, 1 pose tørrgjær og 1 l. vann. vannet kan være kaldt og du kan heve det natten over, eller 37 C og du hever 1 time. Deretter heller du det i smurte former, glatter, strør med frø og etterhever, steker litt over en time på 180 C. Hurra. 
Opprinnelig lagt inn av daffy, her.
Vil det si at du ikke forhever deigen før du heller den i former? Jeg lager ofte den brødoppskriften som står på baksiden av Helios 4-kornsmelet (Tors brød), og har til nå forhevet, men kan jeg slippe vil jeg gjerne det!
jeg bruker min egen variant av Tors brød, og jeg forhever, ja. Ynnsjyll. Ingen vei utenom...